sovsäck för sommaralpinism.

Är ute efter en sovsäck som jag kan sova i på sommaren och även använda när jag klättrar alpint.

Har tittat en del på WM Caribou MF då den verkar tålig och rätt så varm för sin vikt. Kommer såklart sova med kläder+dunjacka när jag klättrar. Tror ni den blir för kall eller funkar den ned till några - grader med kläder på?
Är rätt så varm av mig. Rekommenderar ni nån annan?
 
Senast ändrad:
Det kan funka om du är varm, har ett varmt liggunderlag och sover i ett traditionellt tält. Men det är verkligen på gränsen. Mycket beror nog på hur tjock dunjacka du har och hur du ser på komfort och att frysa.

Vi har haft en WM Highlite (3,5" tjock) i familjen. Tror det är samma säck fast smalare och lättare tyg. Min dotter har använt den på två fjällvandringar (juli svenska fjällen, kanske +5 som kallast ute i ett vanligt tält med fyra pers i). Hon har då sovit i underställ, fingervantar, balaclava och en tunn dunjacka och hon tycker det har varit för kallt. Jag har sålt säcken och skaffat varmare.

Vi har även en Summerlite (4" tjock). En bra natt kan jag ha den ner till nollan men har frusit i den flera gånger också. Det beror mycket på dagsform (utvilad, sliten), fuktighet, osv är min erfarenhet. När jag väl fryser en natt i tältet tycker jag inte en tunn (ca 100 gram dun) dunjacka hjälper speciellt mycket.

På Summerlite/Ultralite och de flesta av WM:s tresäsongssäckar kan man flytta dunet. Det är kanon och kan göra en WM-säck varmare vid behov. Det förutsätter dock att man inte vrider säcken när man sover. På Highlite/Caribou kan man inte flytta dunet. För att flytta dunet håller man den i undersidans långsida och skakar den kraftigt som en matta ungefär så flyttar man allt dun till översidan.

Uppdatering: jag rekommenderar alltså inte en så tunn säck för användning i ett par minus till en vanlig användare men jag förstod det som att frågeställaren är beredd att tumma på komfort p.g.a. utövar en speciell aktivitet, har erfarenhet, osv.
 
Det kan funka om du är varm, har ett varmt liggunderlag och sover i ett traditionellt tält. Men det är verkligen på gränsen. Mycket beror nog på hur tjock dunjacka du har och hur du ser på komfort och att frysa.

Vi har haft en WM Highlite (3,5" tjock) i familjen. Tror det är samma säck fast smalare och lättare tyg. Min dotter har använt den på två fjällvandringar (juli svenska fjällen, kanske +5 som kallast ute i ett vanligt tält med fyra pers i). Hon har då sovit i underställ, fingervantar, balaclava och en tunn dunjacka och hon tycker det har varit för kallt. Jag har sålt säcken och skaffat varmare.

Vi har även en Summerlite (4" tjock). En bra natt kan jag ha den ner till nollan men har frusit i den flera gånger också. Det beror mycket på dagsform (utvilad, sliten), fuktighet, osv är min erfarenhet. När jag väl fryser en natt i tältet tycker jag inte en tunn (ca 100 gram dun) dunjacka hjälper speciellt mycket.

På Summerlite/Ultralite och de flesta av WM:s tresäsongssäckar kan man flytta dunet. Det är kanon och kan göra en WM-säck varmare vid behov. Det förutsätter dock att man inte vrider säcken när man sover. På Highlite/Caribou kan man inte flytta dunet. För att flytta dunet håller man den i undersidans långsida och skakar den kraftigt som en matta ungefär så flyttar man allt dun till översidan.

Uppdatering: jag rekommenderar alltså inte en så tunn säck för användning i ett par minus till en vanlig användare men jag förstod det som att frågeställaren är beredd att tumma på komfort p.g.a. utövar en speciell aktivitet, har erfarenhet, osv.

Har kollat på ultralite och megalite men dom verkar inte va lika tåliga i tyget som caribou, jag sover oftast utan tält och direkt på liggunderlaget utan någon bivysäck.


Någon som har tips på något underlag att ha under liggunderlaget för att skydda det mot sten/grus etc
 
Senast ändrad:
Apache (smal som Ultralite) och Badger (bredare som Megalite och Alpinlite) har det tjockare MF-tyget som Caribou har.

Ett tunt cellplastliggunderlag är det för tungt? Jysk har ett billigt och Exped har ett dyrt (som håller lite bättre). Annars har ju folk byggplast och polycro under tält eller bivy om man bara vill ha ett extra golv.

http://gossamergear.com/polycryo-tent-ground-sheets-protection.html

polycro var intressant, får beställa hem. Har kollat på apache men känns som den blir overkill och för varm på sommaren, kanske får testa en ultralite och sen köpa till någon tunn bivybag som skydd bara. Har du klämt på nån ultralite och kan säga något om hållbarheten?
 
Sover du (som jag) ofta utan tält, så överväg hydrofoberat dun och kanske, som alternativ till separat överdrag, ett lite mer vattensäkrat ytterttyg, typ Pertex Endurance. Det har ett tunt membran som klarar 1000 mm vattenpelare och påstås inte reducera "andningsbarheten" nämnvärt.
Separat överdrag ökar ju vikten, men har den fördelen att det blir lättare att vädra ut fukten ur sovsäcken.

Här finns en bra sammanställning på vanligt förekommande sovsäckstyger. Mest från pertex, men det finns fler med liknande egenskaper.

Om hydrofoberat dun råder det uppenbarligen olika åsikter, sök på "hydrofobt" och "hydrofoberat" i Utsidans forum. Jag har inte testat själv (får bli när jag verkligen behöver en ny sovsäck...), men känner flera som haft positiva erfarenheter, bl a en kille som gått tvärs över Island i sämsta möjliga väder, och påstår att han inte klarat det utan det hydrofoberade dunet.
 
Sover du (som jag) ofta utan tält, så överväg hydrofoberat dun och kanske, som alternativ till separat överdrag, ett lite mer vattensäkrat ytterttyg, typ Pertex Endurance. Det har ett tunt membran som klarar 1000 mm vattenpelare och påstås inte reducera "andningsbarheten" nämnvärt.
Separat överdrag ökar ju vikten, men har den fördelen att det blir lättare att vädra ut fukten ur sovsäcken.

Här finns en bra sammanställning på vanligt förekommande sovsäckstyger. Mest från pertex, men det finns fler med liknande egenskaper.

Om hydrofoberat dun råder det uppenbarligen olika åsikter, sök på "hydrofobt" och "hydrofoberat" i Utsidans forum. Jag har inte testat själv (får bli när jag verkligen behöver en ny sovsäck...), men känner flera som haft positiva erfarenheter, bl a en kille som gått tvärs över Island i sämsta möjliga väder, och påstår att han inte klarat det utan det hydrofoberade dunet.

Har en tåligare säck redan men den är för varm/för tung för det jag vill använda den till. Börjar det regna så ger jag mig oftast hemåt ändå pga att jag sover ute för att kunna klättra mer och det är svårt om det regnar. Den kommer även användas mest ovanför trädgränsen i alperna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.