Sovsäck för långa

Hej! Jag är på jakt efter en ganska lätt sovsäck som inte kostar mer än 2500: och som passar en person som är 197cm. Användningsområden är svenska fjällen juni -augusti. Har ni några prisvärda tips?
[Ändrat av peter2m 2007-03-01 kl 21:29]

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du kan alltid specialbeställa en säck med rätt mått från Robert's i Polen. Högsta kvalitet till hyfsat pris, men det kan ta ett tag.
Sök här på forumet så hittar du en del trådar om att beställa från Robert's.

Jag har själv en Voyager Light i förlängd version.

http://www.roberts.pl/

Har en Marmot Hydrogen för långa. Är 191 cm och upplever den som den längsta och bäst tilltagna säck jag någonsin haft. Men jag kan inte garantera att den klarar 197 cm, det måste du testa.

LÄtt (685 g) och bra säck som klarar en frostnatt, utmärkt för sommarturer i fjällen. Kostade 2300 kr eller liknande från Snow and Rock i UK för något år sedan.

Jörgen

www.roberts.pl

Tack för tipset det blir nog en xxl, skönt med lite space.

Voyager Light XLW 500 Bra pris, hög kvalitet.

XL size = 205 / 232 cm and is suitable for person up to 205 cm high
XXL size = 220 / 247 and is suitable for person up to 220 cm high.

Storlek xl väger ca: 1,15 kg xxl 1,23 kg Comfort temp -3 pris med frakt 2400:-

DESIGN: mummy shape, box walls, nylon coil double slider zipper with draft tube, Velcro closing tab;

FILLING: highest quality goose down from Poland - in proportion 90/10, fill power 700 cuin/oz. 1);

FABRIC: Pertex 4/ Pertex 4 2);

COLOUR: to agree from colours included in the Pertex Colour Palette.

//Peter
[Ändrat av peter2m 2007-03-02 kl 19:30]

Kan även jag rekommendera Marmots dunsäckar i lång version.

Är 194 cm själv och har lagom gott om plats i en Arroyo Long. Är övertygad om att jag även skulle sova fint i den klädd i platåskor.

Något tyngre än Hydrogen (877 g tror jag i långa versionen) men billigare och med längre dragkedja vilket är skönt de varmare sommarnätterna.

Jag hade heller aldrig köpt den för det priset. Runt 2500 borde den gå att få tag på utan att behöva importera. Maila granitbiten och kolla vilka som kan tänkas ha den eller Hydrogen i lager.

ME-säckarna verkar även fina och är klämbara på tex Naturkompaniet. Kanske kan du fynda sovsäck nu då många märken har modellskiften. Tex Haglöfs.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips