Sovsäck 3S

Det finns säkert 100 sådana här tråder men jag gör en ny så att ni proffs kan ge mig lite tips.

Jag tänkte köpa en ny sovsäck men jag är inte så insatt i utbudet.

Skulle vilja ha en som har en komfort temp på minst 0 grader
Destu lättare destu bättre.
Priset ska inte vara mer än 2000 kr.
Ett annat problem är att jag är långa och bredaxlad så finns det någon säck som passar mig som är 190 cm?

Alla tips och råd är välkomna

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ska du ha en lätt sovsäck så är det nog dun som gäller.
det borde gå att hitta en dunsäck för det priset om man letar lite...
alpkits säckar brukar nämnas i såna här sammanhang, men jag har ingen erfarenhet av dom själv. Dom verkar i alla fall finnas i olika längder... www.alpkit.com

tycker du ska titta på carinthias säckar. dom levererar till svenska, finska, belgiska, österikiska försvarsmakten.
en säck som står pall ner till -15 comfort får du för 1900:-
dom levereras i grön färg med kompressionspåse.

Vad betyder egentligen comfort temperatur?

Det beror på vilken sovsäckstillverkare du frågar...

Tidigare så hade alla tillverkare sin alldeles egna definition vilket gjorde det mer eller mindre omöjligt att teoretiskt jämföra sovsäckar av olika märken.

Nu mer finns en europeisk standard för temperaturgradering av sovsäckar EN 13537 vilket gör det mycket lättare att jämföra. Enligt EN 13537 är Comfort temperature (T comf) den temperatur där en kvinna får en behaglig natt utan att frysa. Bra beskrivning av EN på http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=2808

Dock använder sig inte alla tillverkare av denna standard, exempelvis Carinthias, vilket gör det väldigt svårt att teoretiskt jämföra en Carinthias och en Haglöfs.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips