Solovandra med ett Hilleberg Niak?

Tack alla fina personer som har fortsatt svara på min fråga!

Jag glömde logga in förra helgen och svara att när jag hade bestämt mig för att köpa Niak tältet av min kollega. Så berättade han att han hade ångrat sig och ville gärna behålla sitt tält. Så det blir inget Niak för mig. :(

Det lutar åt ett Enan nu, men vi får se 😊
Attans! Han kanske läste alla fina omdömen om tältet i denna tråd ;)
Enan valde jag själv bort därför att den saknar toppventil, men jag vill gärna kunna laga mat i absiden, och man kan säkert hantera ventilationen på andra sätt.

Attans! Han kanske läste alla fina omdömen om tältet i denna tråd ;)
Enan valde jag själv bort därför att den saknar toppventil, men jag vill gärna kunna laga mat i absiden, och man kan säkert hantera ventilationen på andra sätt.
Hehe ja kanske det! :)

Jag skrev förresten med helsport om varför de har tagit bort 1- personers tält ur deras sortiment och de svarade att de har sålt ut alla och tagit bort Ringstind superlight ur deras sortiment för att de håller på att utveckla ett nytt sorts tält som skall släppas nästa år någon gång.

En sak som får mig att tveka på att köpa Ringstind superlight är ju faktorn att den har längre vattenpelare på både golv och förtält. Och jag vet att du talar väldigt gott om det Johanna, som jag i och för sig litar på med tanke på att du verkar ha stenkoll här på utsidan, men jag och också läst flera inlägg nu med inte så positiva upplevelser med tältet I dåligt väder. Och det får mig att tänka på att det kanske är ett tält där man bör ha mer erfarenhet och kunskap kring vad man håller på med. Och kanske inte ett så bra nybörjar tält. Som exempelvis enan som verkar vara lite mer "bulletproof". Men det kanske är korkat av mig att tänka så....

Jag har även sneglat lite mer på Durston x-mid men samma grej där att det verkar som om man skall använda det på fjället och utsättas för mycket väder så krävs lite mer erfarenhet för att det skall bli riktigt bra.

Men jag har 2,5 månader kvar att fortätta vela fram och tillbaka :ROFLMAO: hehe😬 men framför allt lära mig!

Så bra att du kollade med Helsport, den infon har säkert fler nytta av. Det blir inte lika enkelt (fast inte omöjligt) om man vill ha sitt tält länge och de slutar lagerhålla reservdelar.

Tältet har funnits i ett antal versioner, den första hade Yunan-stänger som var både klenare och så pass mycket sämre, att Helsport bytte dem gratis sen till alla köpare. De versioner som kom efter min är tyngre, har delvis annan konstruktion, och åtminstone vad jag kan se på foton större fria tygfält med färre staglinefästen, vilket ju har stor betydelse för vindtåligheten.

Så jag kanske bara hade tur som råkade hugga den "rätta" versionen, men det du skriver om betydelsen av erfarenhet är klart tankeväckande. Jag har mer tänkt på att tältet i så fall (fast egentligen alltid :)) ska vara lätt att få upp, och ha enkla robusta detaljer som tål lite omild hantering. Men med ökande erfarenhet väljer man säkert också sina tältplatser bättre och riggar tältet säkrare, utan att ens tänka på det.

Mitt spontana intryck av Durstons x-mid, dock endast efter att ha sett det hos vänner, är att det i ännu högre grad kommer till sin rätt hos mer erfarna användare. Men läs gärna denna tråd, om du funderar på stavtält generellt.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 48
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
avslutat_medlemskap_2501 Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
avslutat_medlemskap_2501 Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg