Så bra att du kollade med Helsport, den infon har säkert fler nytta av. Det blir inte lika enkelt (
fast inte omöjligt) om man vill ha sitt tält länge och de slutar lagerhålla reservdelar.
Tältet har funnits i ett antal versioner, den första hade Yunan-stänger som var både klenare och så pass mycket sämre, att Helsport bytte dem gratis sen till alla köpare. De versioner som kom efter min är tyngre, har delvis annan konstruktion, och åtminstone vad jag kan se på foton större fria tygfält med färre staglinefästen, vilket ju har stor betydelse för vindtåligheten.
Så jag kanske bara hade tur som råkade hugga den "rätta" versionen, men det du skriver om betydelsen av erfarenhet är klart tankeväckande. Jag har mer tänkt på att tältet i så fall (fast egentligen alltid

) ska vara lätt att få upp, och ha enkla robusta detaljer som tål lite omild hantering. Men med ökande erfarenhet väljer man säkert också sina tältplatser bättre och riggar tältet säkrare, utan att ens tänka på det.
Mitt spontana intryck av Durstons x-mid, dock endast efter att ha sett det hos vänner, är att det i ännu högre grad kommer till sin rätt hos mer erfarna användare. Men läs gärna
denna tråd, om du funderar på stavtält generellt.