Soft shell + windstopper

Hej!

Har en fråga: har funderat på att skaffa en soft shell-jacka att använda till flera olika aktiviteter. Åker även telemark en hel del. Tror ni det fungerar med en vindtät väst under? Eller klarar inte soft shell (typ schoeller) skidåkning med tanke på fartvind och ev. blåst? Är det ett dumt val om skidåkningen prioriteras?

Till saken hör kanske att jag sällan eller aldrig fryser på fjället - tvärtom! Åker nu med en gammal (ca 10 år) GTX-jacka.

Tacksam för svar.

Jonas.
 
Powershield

Visst går det med en vindtät väst, men tappar man inte hela poängen då då softshell ska andas MYCKET bättre än något helt vindtätt? En vanlig fleeceväst är bättre i min mening.

Jag åker i en Arcteryx Gamma MX och i den är det Polartec PowerShield Lightweight vilket släpper igenom 2% av vinden. Jag har även åkt en del i ett par byxor i Schoeller Dryskin. Jackan klarar jag mig bra i ända tills det blir riktigt blåsigt, byxorna däremot släpper igenom klart mer vind. Byxorna är underbara de dagar det är nästan vindstilla, men blåser det en del i kombination med fartvinden så får de dessvärre stanna hemma.

Jag skulle i ditt fall valt en jacka i Powershield då detta är det mest allsidiga softshellmaterial som finns, och sedan lämna Windstoppervästen hemma.

Det är ju som med mycket annat ganska individuellt, och det bör kasnke säjas att jag ibland är lite frusen av mig.
 
Om du inte fryser till fjälls låter det som en utomordentligt dum idé att ha en extra fleeceväst under ett mjukskal.
Mjukskal är vindtätt, och om du är ofrusen räcker det ju nästan med att köra underställ under.

Att dessutom bära det vindtäta lagret nästan innerst faller ju på sin egen orimlighet - sätt vindskyddet där vinden finns istället - på utsidan.
 
softshell

Tillbaka till ruta 1.
Som fabrikant gäller det ju att skapa trender för att öka efterfrågan och i slutändan lura oss konsumenter att köpa nya prylar.
Softshell, Windstopper Windblock och allt vad det heter är ju bevis på det.

Förr i tiden på den hårdvävda bommulens tid hade man de egenskaper som man nu försöker sälja in i dom nya materialen med mera sostifikerade namn.
Samma fördelar som bra andning har dom ju.
Samma Nackdelar med dåligt motstånd mot regn och hård vind.

När Goretexen kom skulle ju alla även dom som knappt vistades i miljöer som krävde vattentäthet och total vindtäthet ha sådana plagg i alla lägen. Till fabrikanternas glädje.

Nu när folk upptäckt att det är obekvämt att vara svettig söker man sej tillbaka till mindre täta material i stället för att lära sej att ta av sej det täta lagret innan man blir alltför svettig.

När dom nya plaggen visar sej ge otillräckligt skydd vid extremare väder blir det ju att man i stället för ett ytterplagg, då företrädesvis en Gortex XCR, som man tar av sej vid svettigare aktiviteter såsom uppförsgång och liknande, behöver man nu 2 plagg en softshell och en tunn regnjacka at ha i ryggan att ta på vid väderomslag.

Tungt, utrymmeskrävande, onödigt dyrt, men trendigt.

Enligt min mening är svettproblemet mest ett överkroppsfenomen.
Brallor är alltid att föredra i Goretex men dom skall vara tunna och ha ventilationsdragkedjor på benen och inte gå upp för högt i ryggen där man blir plaskvåt under ryggan.
Behåll era goretexjackor till softshellen är färdigutvecklade. Men lär er att ta av dem vid svettiga aktiviteter.
 
Du blir nog nöjd med Schoeller

thfc; sa:
Hej!

Har en fråga: har funderat på att skaffa en soft shell-jacka att använda till flera olika aktiviteter. Åker även telemark en hel del. Tror ni det fungerar med en vindtät väst under? Eller klarar inte soft shell (typ schoeller) skidåkning med tanke på fartvind och ev. blåst? Är det ett dumt val om skidåkningen prioriteras?

Till saken hör kanske att jag sällan eller aldrig fryser på fjället - tvärtom! Åker nu med en gammal (ca 10 år) GTX-jacka.

Tacksam för svar.

Jonas.

Jag har god erfarenhet av Schoeller i byxor från Klättermusen (Mithril) och Mammut (Champ) för skid och långfärdskridsko. Jag hör också till dem som sällan fryser på fjället.

Vad det gäller jacka så har jag en softshell från Mammut som heter Ultimate men en bra ventilerande windstoppervariant. Den jackan fungerar utomdentligt för telemark, cykel och långfärdsskridsko under vinterhalvåtet. Slår ifrån sig regn och blötsnö på ett imponerande vis utan att vara i närheten av det täthet och svettsamlande effekt som gtx har.

Men när man går uppför och man blir svettig så är det ofta bäst att ta av sig jackan oavsett vad den har för material.

Thure
 
Som bekant är softshell ett jäkla luddigt begrepp som används för alla möjliga plagg från extra vindtålig, tjock fleece till tunna stretchiga, vattentäta skaljackor.

Men om man utgår från din frågeställning där du vill ha ett allsidigt plagg för skidåkning, löpning, cykling, you name it, så tycker jag också att du gott kan välja en softshelljacka, antingen med eller utan membran. Det du bör fundera på istället är om du vill ha fleece eller inte fleece i det.

Jag har ju kört / kör med såväl Windstopper-fleece som Schoeller (Dynamic) utan fleece. Utan fleece är nog allsidigare (polyvalentare...) än med. (En lös fleecejacka kan man ju få för några hundralappar) Membran håller för mer vind, än utan membran. Vore jag du, dvs ska ha jackan till skidåkning utför, skulle jag välja en jacka med membran, Powershield eller Windstopper kanske.

Annars såg jag att Team Sportia säljer softshelljackor (med fleece, utan membran) för 600:-.

/ G
 
Håller inte med

Håller inte med Karl. Har en helt annan filosofi när det gäller byxor; Softshell med sidodragkedjor för allt utom _riktigt_ svåra förhållanden. Då använder jag höga salopetter.

Det är inget problem att ex klättra is med softshell i -15 grade. Vattnet rinner av, svettet vädras ut. Först när det blåser över 15 m/s föredrar jag hårt skal.

Detta säger inte att Karl har fel, bara att man kan ha flera sätt att se det

/föhl
 
Precis som Tigertämjaren sà riktigt pàpekar är Softshell ett vâldigt vitt och allom-definerat begrepp/koncept. Det är därför vâdligt att helt klassa ut Softshell resp. höja det till skyarna. Man bör nog definiera ganska väl vilket typ av produkt och material det är man menar.

Att döma ut en produktgrupp som nâgot branchen hittat pà för att lura konsumenterna ár vál kanske en del av sanningen.. en annan del âr dock att det man generellt betecknar som Softshell âr produkter som funkar bättre án andra produkter/material vid en rad situationer, varfór jag tycker att det är bra att det finns tillgängligt som ett alternativ bland andra.



Mvh / Mats
 
Jag tror du kommer att klara dig alldeles utmärkt med ett plagg i Power Shield eller liknande nästan helt täta material. Har också en Gamma MX och jag upplever att den står sig i de flesta fall, hitintills har jag endast behövt komplettera med skaljacka vid regn. Det stämmer att Power Shield har ett membran men detta membran har ganska stora hål och bör inte jämföras med hel täta membran som ex. windstopper. Skillnaden märks lätt om man helt enkelt sätter munnen mot tyget och försöker blåsa igenom. Fördelen Power Shield membranet är att det är nästan tätt men ändock andas i storleksordningen 10ggr bättre än en hel tät material, oavsett temperatur.

Power Shield finns i flertalet utföranden med allt från tunn fleece till till tjock pälls... tror det finns utan membran i också.

/J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
bredviken Soft shell för utförsåkning Kläder 14
515442 Soft shell i sorgfärger. Snyft. Kläder 64
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
Ellabellakoskälla Skaljacka eller soft-shelljacka? Kläder 27
Skogsanna ITAB's Jacka Windbreaker soft? Kläder 26
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
AnK ME Pro Shell Mitt och Rab PS Grip i Stockholm? Kläder 1
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
Anders262 Reklamation: Performance-shell vs XCR Kläder 25
marcusen Haglöfs Gram Shell Mitten Kläder 8
0399 Patagonia Velocity shell Kläder 4
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
JHK Patagonia Velocity Shell Kläder 4
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.