Sörmlandsleden nybörjare

Hej

Jag funderar lite inför min första övernattning i skogen. Tanken är en helgtur (ensam) med en övernattning på sörmlandsleden

Gällande övernattning funderar jag främst kring var man borde slå upp tältet. Är det enda alternativet rastplatser vid t.ex. en sjö eller är det möjligt att gå en bit från leden varsomhelst och hitta en lämplig plats? Jag vill helst kunna tälta avskilt utan att dela en rastplats eller liknande med andra

Sedan undrar jag också om vatten. Jag har gått en dagstur på sörmlandsleden och det finns självklart massor med små bäckar. Går det vattnet att dricka med hjälp av något litet filter (t.ex. Sawyer eller vad som nu rekommenderas) eller bör man hålla sig till utmarkerade vattenkällor

Tack på förhand!
 
Hej

Jag funderar lite inför min första övernattning i skogen. Tanken är en helgtur (ensam) med en övernattning på sörmlandsleden

Gällande övernattning funderar jag främst kring var man borde slå upp tältet. Är det enda alternativet rastplatser vid t.ex. en sjö eller är det möjligt att gå en bit från leden varsomhelst och hitta en lämplig plats? Jag vill helst kunna tälta avskilt utan att dela en rastplats eller liknande med andra

Sedan undrar jag också om vatten. Jag har gått en dagstur på sörmlandsleden och det finns självklart massor med små bäckar. Går det vattnet att dricka med hjälp av något litet filter (t.ex. Sawyer eller vad som nu rekommenderas) eller bör man hålla sig till utmarkerade vattenkällor

Tack på förhand!

Hej! Kul att du vill vandra på sörmlandsleden. Var någonstans längs leden tänker du vandra? I de naturreservat leden passerar genom (vilket - om jag minns rätt rör sig om omkring ett 60-tal) gäller respektive naturreservats regler för tältning. Kring Nationalparker (som Tyresta) råder väl totalt tältningsförbud och i stadsplanerat område kan det finnas särskilda regler - och där allemansrätten inte gäller. Det brukar å andra sidan finnas skärmskydd/fasta vindskydd på de platser som är utmärkta som "lägerplatser".

De sträckor jag gått på sörmlandsleden har jag "provianterat" vatten vid utmärkta källor, vid pumpar och kranar på någon mack i närheten av leden etc. Jag har aldrig haft med mig vattenfilter, men däremot några liter-flaskor som jag fyllt upp vid jämna mellanrum. Det finns ett bra blogginlägg om vatten på sörmlandsleden - rent generellt här.

Men - svaren på dina frågor varierar något - med tanke på vilken/vilka sträckor du tänker gå.
 
Alla naturreservat har regler om att man inte får på verka naruren. Dom flesta att man bara får elda på vissa platser. Några att man bara får tälta på vissa platser. Så nästan överallt kan du leta upp en egen plats, men inte i vissa naturreservat.
 
Jag renar, när så är aktuellt, med tabletter, och försöker alltid hitta lägerplatser nära vatten. Det har för det mesta gått bra på Östgöta-, Sörmlands- och Bergslagsleden.

Ibland har man tur. På min första låglandsvandring, i Östergötland 2006, satte jag en eftermiddag upp mitt tält på tunet till torpet Svensbo i Lkpgs kommun (ägt av Skogsstyrelsen), tog ett par literflaskor och beredde mig att gå till sjön Limmern för att fylla på, när jag efter några hundra meter hittar den underbaraste källa alldeles invid vägen. Jag har tipsat den ansvariga föreningen för denna sträcka (Linköpings OK) om att sätta upp anslag (på befintlig tavla) om detta vid Svensbo, men har fått reda på att det inte är deras, utan Skogsstyrelsens, sak. Att tipsa vandrarna om denna friska källa vore tydligen något av det hemskaste man kunde utsätta dem för.

Ibland mindre tur. Förra sommaren satsade jag på cykelturer. Min första tältnatt på en av dem skulle ha varit i norra änden av Torpön (i Ydre kommun) men den cmpingplatsen var full. Jag gjorde då misstaget att ta färjan tillbaka till fastlandet och söka mig till vindskyddet vid Flanhult. Jag fick lämna cykeln på underbar, men vattenfri, plats nära föga trafikerad led och tulta ner på dålig stig till vindskyddet vid Sommen, med packningen i händerna. En oerhört stenig plats. Bättre hade troligen funnits närmre, och på andra sidan om, huvudvägen. Eller vid ett vindskydd en mil söderut från campingen, dock rätt nära vägen.

På en annan tur visade det sig att kartans camping i Rimforsa inte exsisterade i verkligheten, så jag tog mig till Hallstad ängar, några km från Rimforsa. Vindskyddet låg precis utanför reservatet, vid en parkering, ingen plats för tält, men rätt nära till sjön Järnlunden, och med dass intill. Det gick ju, men vindskydd är ju inte i närheten av komforten i tält på gräs och mossa.

Annars är min erfarenhet att vindskydd nära sjöar oftast omges av tältvänlig mark. Och att ledsajtens tips om vatten utmed Sörmlandsleden motiverar strängast tänkbara källkritik.

Typexempel mellan Boxholm och Malexander, sjön finns bakom min rygg.

IMGP1232.JPG
 
Angående tältförbud så kan jag inflika att det enligt föreskrifterna är ok att tälta i nacka reservatet (inget förbud finns) men att det inte är tillåtet enligt hemsidan (där det är fel).

Jag har påpekat detta vid tre tillfällen men är fortfarande inte rättat. Skickat en ny påminnelse till dem nu.

/G
 
En sörmlandsbild, en dagsetapp från (söder om) Katrineholm. Sjön (Vikitteln, kanske) fick inte plats på bilden
IMGP1728.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.