Sörmlandsleden 1-5/8

Hej!

Med kort varsel har jag bestämt mej för att ägna måndag-fredag i kommande vecka till att utforska Sörmlandsleden, som jag inte testat förr. Vet inte ännu om jag ska börja i Stockholm eller i Katrineholm.

Vore jättekul om någon hade lust och möjlighet att hänga på!
Om inte annat kanske någon har tips på vilken del som är finast eller ger mest vildmarkskänsla...?

Hör gärna av er!
/Thomas

Jag kom hem från en tur på Sörmlandsleden i dagarna. Vi gick från Gnesta till Mölnbo över tre dagar och det var överlag mycket fint. Bitvis gick första etappen från Gnesta (etapp 13:1) efter väg vilket var lite segt men annars en mycket fin tur. Utmärkta skärmskydd både vid Djupsjön (etapp 13) och lilla Horssjön (etapp 12).

Bonus var en hel del kantareller och bär i skogarna:)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hej !

Vi gick från Järna till Yngsviken och tillbacks nu den 2-4 agu, tog 3 dagar. Som sagt mycket fint. Järna Vattugruva är defeneitft värt att besöka. Mycket upp och ned, men fult av blåbär som gör det hela mycket enklare!

Det är inte dom ettaperna som du frågade om men, jag skulle rekomendera att kanse ta tåget till järna/gnesta och gå därifrån

Ska ut igen på en lite längre vandring från mariefred till Järna nu i vekan kanse vi möts ;)

Hälsingar S.J

Hej igen, tänkte bara rapportera hur det gick...

Jag hade en fin vecka med 4½ dagars vandring från Katrineholm till Mariefred.
Lite väl långa dagsetapper de båda första dagarna pga glest avstånd mellan vindskydden, men sen tog jag det i behagligare tempo.
Kanonväder och inte en droppe regn på hela veckan - ändå stötte jag på förvånansvärt få människor längs vägen - mest sådana som var ute med hunden eller plockade bär.
Ett par långvandrare mötte jag dock; en som gick var ute på en 5-dagarstur från Mariefred till Malmköping, och så en norrman som skulle gå från Järna, där han bodde idag, till Tönsberg i Norge där han var född. Han räknade med att det skulle bli totalt ca 60 mil.

Såg bara till en ynka förtorkad kantarell längs vägen, men desto fler blåbär samt ett par älgar och lite småvilt.
Leden var överlag väldigt bra skyltad, vilket var tur för mig som planerade denna tur så hastigt att jag inte hann bli medlem och få tillgång till etappkartorna på ledens hemsida.
Jag återvänder gärna för att gå andra delar av leden framöver. Sträckningen nere vid Kolmården/Bråviken verkar ju grymt spännande!

Ha det gott!
//Thomas

Jag återvänder gärna för att gå andra delar av leden framöver. Sträckningen nere vid Kolmården/Bråviken verkar ju grymt spännande!

Ha det gott!
//Thomas

Katrineholm till Nävekvarn är ungefär 12 mil, går du hela biten upp till Nyköping är det ungefär 17-18 mil.

Möjligheten finns att dela upp ovan nämnda vandringsäventyr i c:a "6 milaturer" då förslagsvis: Katrineholm-Stavsjö, Stavsjö-Nävekvarn, Nävekvarn-Nyköping. I detta fall utgår jag från att resa till etappmål och etappslut sker med kollektivtrafik.

Vi syns på leden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips