Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Det tolkar jag som att de har även annan personal som är ute och söker/engagerat sig. Inte helikopterpiloten.
Har helikopterpiloter 21 000kr/tim då? :)

En Helikopterpilot tjänar i snitt 422kr/tim
Dubbla det till 800kr om du ska räkna med sociala avgifter och dyl.

Då har vi löst 4800kr för personal och bränsle.

Kvar är ändå 21 000kr som Helikoptern påstås kosta varje timme den just är i luften. Uppenbarligen inte på marken så någon värdeminskning och avräkning kan det knappast handla om eftersom det ju är kostnader även på marken och det tycks aldrig vara ett problem med dessa helikoptrar...

Men så fort de ska upp i luften blir det ett jävla liv.

Vem betalar dessa 21 000kr timmen som ingen kan förklara och till vem betalas det? :)
Fascinerande bluff.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad tröttsam du blivit. Flera olika bra inlägg här har förklarat hur det funkar.
Nix, inte en enda faktiskt.
Skitsnacket om "underhåll" är naturligtvis inte sant. Det är ju helt orimliga kostnader för detta.
Betänk att en av försvarets helikoptrar nu flugit 25 000 timmar.

Med kostnaden de själva hävdar 242 000kr/timmen, har de alltså lagt 6 miljarder kronor på bara underhåll i sådana fall :)
HAHA! Helt orimligt som sagt.
Man hade fått 40 nya militärhelikoptrar för den summan de hävdar det kostat att flyga dem i 25 000 timmar och underhålla en enda helikopter... :)

fortfarande HELT obegripligt vad det är som kostar och vem som betalar vad till vem.

Eller så handlar alltsammans om att skrämma människor på fjället för att de lata fjällräddarna istället ska sitta och dricka kaffe på Kebne fjällstation (vilket de gör hela tiden).
Arbetsskygga människor i den branschen kanske?
 
Senast ändrad:
Nix, inte en enda faktiskt.

Den låga kostnad du pratar om är marginalkostanden för att flyga en timme till, givet att allt annat redan är betalt, den är inte 25000 SEK.

Alla andra pratar om snittkostnaden över lång tid för helikopter och allt runtomkring och då kan det nog bli 25000kr/h.

Om ingen vill betala för kringkostnader utan bara mariginalkostnad så kommer ju till slut ingen heloikopter kunna flyga.

Ett vardagasexempel som inte är en perfekt jämförelse men ändå: Kör man bil så kostar det bränsle (bensin, diesle, el eller naturgas). Det är den låga kostanden du pratar om.

Men sen har vi slitage på däck (som inte byts inför varje resa utan mer sällan), oljeservice (sällan), vägskatt och försäkring samt värdeminskning - en dag ska du ju köpa en ny bil om du vill kunan fortsätta köra även framgent. Vill du räkna med garage och dess förslitning/uppvärmning mm så ökar kostanden. Vill du ha lön för att köra så är det en kostnad.

Alla kostander är inte direkt propotionerliga mot en extra flygtimme, men de finns där ändå och måste betalas av någon.

/Patrik
 
Nix, inte en enda faktiskt.
Tror det går båda vägar. Tycker inte du har kommit med någon vettig förklaring på dina påståenden.

Är tex rätt uppenbart att prisen handlar om total kostnad dividerat med antal flygtimmar. Sen vad marginal kostnaderna i praktiken blir är inte helt lätt att räkna ut.

Är ju som med bil, kostnaden per mil är många gånger bränslekostnaden. Exakt vad priser blir för en "extra" tur är inte helt lätt att räkna ut men många kostnader går faktiskt upp på grund av den extra turen, värdet går ned, tidigare service, slitage på bilen som tidigare kan kräva verkstad, däck slitage, högre försäkring (om man går över en gräns i alla fall).
 
Nix, inte en enda faktiskt.
Skitsnacket om "underhåll" är naturligtvis inte sant. Det är ju helt orimliga kostnader för detta.
Betänk att en av försvarets helikoptrar nu flugit 25 000 timmar.

Med kostnaden de själva hävdar 242 000kr/timmen, har de alltså lagt 6 miljarder kronor på bara underhåll i sådana fall :)
HAHA! Helt orimligt som sagt.
Man hade fått 40 nya militärhelikoptrar för den summan de hävdar det kostat att flyga dem i 25 000 timmar och underhålla en enda helikopter... :)

Hyfsat synad bluff.
Mitt sista inlägg angående detta men nedan har du ett antal svar som förklarar hur kostnaden uppstår. Sedan kan man diskutera huruvida vilken beräkningsmetod som ska användas och vilka kostnader som ska ingå. Staten verkar ha utgått från vad det kostar att ha helikoptrar tillgängliga över t ex ett år och sedan dela den kostnaden med antal flygtimmar (service, lokaler, piloter, system, jour).

 
Den låga kostnad du pratar om är marginalkostanden för att flyga en timme till, givet att allt annat redan är betalt, den är inte 25000 SEK.

Alla andra pratar om snittkostnaden över lång tid för helikopter och allt runtomkring och då kan det nog bli 25000kr/h.

Om ingen vill betala för kringkostnader utan bara mariginalkostnad så kommer ju till slut ingen heloikopter kunna flyga.

Ett vardagasexempel som inte är en perfekt jämförelse men ändå: Kör man bil så kostar det bränsle (bensin, diesle, el eller naturgas). Det är den låga kostanden du pratar om.

Men sen har vi slitage på däck (som inte byts inför varje resa utan mer sällan), oljeservice (sällan), vägskatt och försäkring samt värdeminskning - en dag ska du ju köpa en ny bil om du vill kunan fortsätta köra även framgent. Vill du räkna med garage och dess förslitning/uppvärmning mm så ökar kostanden. Vill du ha lön för att köra så är det en kostnad.

Alla kostander är inte direkt propotionerliga mot en extra flygtimme, men de finns där ändå och måste betalas av någon.

/Patrik

Absolut.
Vettigaste svaret hittills.

Det handlar alltså enbart om pappersexercis och inga faktiska kostnader.
Det är inte så att jag betalar 4000kr varje gång jag tar bilen och åker till ICA...

Att då påstå att Helikoptern kostar 25 000kr/timmen + personalkostnader när de letade efter försvunna paret i Sarek är alltså en direkt lögn.
Det är inga "riktiga" pengar som betalas av någon, till någon, för detta.
Precis som jag misstänkte.

Och för att krångla till det ännu mera så hävdar militären att en helikopter är lika dyr om den står på marken som den är när den flyger!? :)

Så varför gapas det då varje gång det ska flygas?? :)

 
Senast ändrad:
Tror det går båda vägar. Tycker inte du har kommit med någon vettig förklaring på dina påståenden.

Är tex rätt uppenbart att prisen handlar om total kostnad dividerat med antal flygtimmar. Sen vad marginal kostnaderna i praktiken blir är inte helt lätt att räkna ut.

Är ju som med bil, kostnaden per mil är många gånger bränslekostnaden. Exakt vad priser blir för en "extra" tur är inte helt lätt att räkna ut men många kostnader går faktiskt upp på grund av den extra turen, värdet går ned, tidigare service, slitage på bilen som tidigare kan kräva verkstad, däck slitage, högre försäkring (om man går över en gräns i alla fall).

Med andra ord enbart pappersexercis och inga riktiga pengar. Precis som jag misstänkte.
Det är inte så att det kostar mig 4000kr varje gång jag tar bilen till ICA...

Nu börjar vi äntligen komma nånstans.
Och det verkar ju vara precis den bluff jag sade.
Ingen betalar något till någon för sökningen i Sarek. Kostnaderna är i mångt och mycket redan gjorda (inköp).
 
Med andra ord enbart pappersexercis och inga riktiga pengar. Precis som jag misstänkte.
Det är inte så att det kostar mig 4000kr varje gång jag tar bilen till ICA...

Nu börjar vi äntligen komma nånstans.
Och det verkar ju vara precis den bluff jag sade.
Ingen betalar något till någon för sökningen i Sarek. Kostnaderna är i mångt och mycket redan gjorda (inköp).
Andra har kommit med samma kommentarer tidigare ...

Nu ligger väl marginal kostnaderna antagligen någonstans mellan bränslekostnader och total kostnaden. Tvivlar på att de är speciellt låga för en helikopter.

Nu är det ingen som har sagt eller tror att din tur till Ica kostar 4000kr om du nu inte har väldigt långt ditt men nog betalar du bra mycket mer än bränslekostnaden i alla fall men hur mycket beror på hur många andra turer du kör och vad du har för alternativ.
 
Absolut.
Vettigaste svaret hittills.

Det handlar alltså enbart om pappersexercis och inga faktiska kostnader.
Det är inte så att jag betalar 4000kr varje gång jag tar bilen och åker till ICA...

Att då påstå att Helikoptern kostar 25 000kr/timmen + personalkostnader när de letade efter försvunna paret i Sarek är alltså en direkt lögn.
Det är inga "riktiga" pengar som betalas av någon, till någon, för detta.
Precis som jag misstänkte.

Och för att krångla till det ännu mera så hävdar militären att en helikopter är lika dyr om den står på marken som den är när den flyger!? :)

Så varför gapas det då varje gång det ska flygas?? :)



Men gapas det verkligen så mycket när polisen flyger (totalt 5000-6000 h/år med nio helikoptrar)?

Får man tro internet (DN m.fl) verkar Polisflyget kosta 100 MSEK om året vilket är en bråkdel av polisens totala budget

Då flygverksamheten inte verkar vara ifrågasatt utan snarare växer finns väl ingen anledning att spekulera om en komplott.
 

HasseQ

Temp. avstängd
HeHe, själv räknar jag bara bensinkostnad när jag kör bil. Har förträngt allt det andra - annars blir det så deppigt. Det är väl så som vissa försöker göra med hkp.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips