Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Jag har hittills bara upptäckt män i din kategori teknikskeptiska vandrare. Den manliga motsvarigheten till rörelsen för hemförlossningar?
Snarare sansade män som löser problemen själv och inte söker kontakt med yttre rymden för att komma hem.

Ja, hemförlossning varför inte, känner flera som gjort det.
 
Snarare sansade män som löser problemen själv och inte söker kontakt med yttre rymden för att komma hem.

Ja, hemförlossning varför inte, känner flera som gjort det.
De allra flest som har en sån där dings kommer aldrig använda den för att få hjälp.

Är stor skillnad på att ha den för att i vanliga situationer få hjälp jämfört med att ha den om något oväntat faktiskt sker.

Är självklart också en del sansade men som inte klarar alla situationer de kommit upp i.
 
Att lämna en färdplan till familjen är en självklarhet, men samtidigt även låta dem förstå att omständigheterna under vandringen speciellt när man vandrar utanför led i ex Sarek mycket väl kan innebära att man tvingas avvika från den planerade rutten. Även planera in reservdagar så att en fördröjning under vandringen pga ex väder inte nödvändigtvis innebär att man når sitt slutmål senare och kan ge sig tillkänna.
Vi är många som vandrat i fjällen långt innan mobiler fanns, och mina anhöriga vet att när man är ute i fjällen skall de inte förvänta sig att mobilen funkar och radiotystnad är normalt då som nu. Som säkerhet nu när tekniken finns har jag en PLB med mig om något drastiskt skulle inträffa mig själv eller någon medvandrare som innebär att man inte kan fortsätta vandringen utan behöver sjukhusvård. Det är en ren nödsändare och kräver inget abonnemang, ser det som en försäkring som jag hoppas jag aldrig kommer behöva använda.
 
Kanske inte förstöra nöjet. Men det är en annan känsla att veta att man måste klara sig själv, alltid ta rätt beslut, och inte klanta sig.
Anvädner man sin inreach för ökad risktagning tycker jag man tänker fel, men använder man den för ökad säkerhet (ett sätt att larma om mot förmodan går riktigt snett) så tycker jag man tänker rätt.
Man ska ju inte köra fortare bara för man har säkerhetsbälte på.

/Patrik
 
Lite lustigt är det med dagen uppkopplade samhälle att paniken ofta kommer smygande om man inte kan nå eller bli nådd.
Är det inte lite själva vitsen med fjällvandring utanför de vältrampade motorlederna att det är just ren vildmark och man får ta hand om sig själv ?

Har ju i alla fall varit så i alla tider förutom dom senaste 30åren.

Därmed inte sagt att man inte ska lämna en genomtänkt färdplan med god plus/minusmarginal så man inte riskerar bli liggande i veckor om något allvarligt skulle inträffa.

Trygghetsknarkarna kan ju även fundera över om risken att bil allvarligt skadad eller dö på fjället större eller mindre än riskerna med bilresan dit ?
 
Senast ändrad:
Att Helikoptern skulle kosta 25 000kr/tim plus kostnaderna för personal måste ju vara en otrolig lögn?

Flygbränslet kostar 8-12kr/L och den drar ca 400 liter per timme.
I vad består övriga 21 000kr/tim i för kostnader??

Och varför kostar då en biljett Nikkaloukta - Kebnekaise så lite som 1000kr/person ?? Måste ju vara en GIGANTISK förlustaffär att flyga den sträckan då...

Varför överdrivs hela tiden kostnaden för en helikopter??
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Att Helikoptern skulle kosta 25 000kr/tim plus kostnaderna för personal måste ju vara en otrolig lögn?

Flygbränslet kostar 8-12kr/L och den drar ca 400 liter per timme.
I vad består övriga 21 000kr/tim i för kostnader??

Och varför kostar då en biljett Nikkaloukta - Kebnekaise så lite som 1000kr/person ?? Måste ju vara en GIGANTISK förlustaffär att flyga den sträckan då...

Varför överdrivs hela tiden kostnaden för en helikopter??

Dyrt underhåll osv. En bil kostar mer per mil än bara bränslet .....
 
Dyrt underhåll osv. En bil kostar mer per mil än bara bränslet .....
Så underhåll kostar 21 000kr/tim på en helikopter :)

Tror jag inte ett dyft på.
Helt orimligt.

Då skulle en biljett mellan Nikkaluokta - Kebne snarare kosta 10 000kr och inte 1000kr

En vanlig trafikhelikopter kostar nånstans mellan 5-10 milj i inköp beroende på modell.
Det betyder att efter ynka 200-400 timmar så är det mer värt att köpa en ny helikopter? För då har underhållet kostat mer än själva Helikoptern...

Som sagt, jag köper inte detta för fem öre. Helt orimligt.
 
Senast ändrad:
Så underhåll kostar 21 000kr/tim på en helikopter :)

Tror jag inte ett dyft på.
Helt orimligt.

Då skulle en biljett mellan Nikkaluokta - Kebne snarare kosta 10 000kr och inte 1000kr

En vanlig trafikhelikopter kostar nånstans mellan 5-10 milj i inköp beroende på modell.
Det betyder att efter ynka 200-400 timmar så är det mer värt att köpa en ny helikopter? För då har underhållet kostat mer än själva Helikoptern...

Som sagt, jag köper inte detta för fem öre. Helt orimligt.
Det är skillnad på helikopter och helikopter. Polisen flyger Bell 429. En snabb googling ger inköpspris 7,3 miljoner euro och timkostnad på 4350 euro
Försvarets problemhelikopter HKP 14 (NH 90) beräknas kosta 242 000:- per flygtimme..
(edit: 4350 euro är visst vad det kostar att chartra en Bell 429 per timme. Så 25 000 sek per flygtimme verkar mycket rimligt)
 
Senast ändrad:
Det är skillnad på helikopter och helikopter. Polisen flyger Bell 429. En snabb googling ger inköpspris 7,3 miljoner euro och timkostnad på 4350 euro
Försvarets problemhelikopter HKP 14 (NH 90) beräknas kosta 242 000:- per flygtimme.

Vilket är helt orimliga siffror av anledningar jag nämnt här ovan.
Varför överdrivs detta med helikoptrar hela tiden?

Den som sökte de två i Sarek kostade 25 000kr/tim varav 21 000kr/tim i underhåll... :)
Vilket ju såklart är ren lögn.

Om detta vore sant så skulle underhållet kosta mer än helikoptern redan vid 200-400 flygtimmar.
Är det rimligt tycker du?
Varför köper man inte en ny helikopter var och varannan vecka i så fall??

Otrolig bullshit alltihopa. En ren bluff såklart. Frågan är varför?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips