Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten

Hej

Jag har under våren samlat på mig utrustning för att utforska vandring i naturen och söker tips på var jag kan göra min första tur?

Jag är 49 år och dom senaste åren har jag gått/tränat ganska mycket, mest i stadsmiljö (c.a 19 mil i månaden).
Längsta sträckan i staden är straxt över 20 km som inte var något problem.

Nu har jag semester och vill som första projekt gå en tur med en övernattning i tält ensam.
Testa att gå 1-3 mil första dagen sedan slagga och 1-2 mil dag två och sedan åka hem är planen.

Min egen idé var att testa att gå med packning, övernatta i tält, laga mat (frystorkat) och vara själv för att se om jag kan börja lära mig slappna av och varva ner från det som är min vardag mitt i stan (ni vet sysselsätta sig mitt ute i ingenstans..)
Planen var också att det närmaste att se och gå var Tyresta Nationalpark, har läst deras bok och det verkar bra, men jag är fundersam om den är för "central" och att man träffar en massa folk vilket jag gärna vill undvika denna första gång, jag vill prova och känna hur det känns helt enkelt och är lite generad och osäker att möta någon på hundpromenad som ser mig tokfokuserad som någon skogsmulle-wannabee ;)

Så vad rekommenderar ni? är Tyresta helt rätt eller skall jag gå någon annanstans? en nationalpark måste man ju tälta på angiven plats vilket känns lite oskönt....

ber om ursäkt om jag låter nojjig men jag är sån :)

Så tips i hyfsat närområde för en som saknar bil? (kan ta motorcykel men undrar om jag får med grejorna då...
 
Hej,

Kul att jag inte är den enda som är nybörjare här!

Jag tog min första ensamvandring på många år i helgen, och kan därför inte så mycket om olika områden. Jag bor dock själv i Stockholm och kan därför tipsa om samma sträcka som jag tog efter att ha funderat lite:

Jag tog SJ tåget till Knivsta och gick på upplandsleden från Knivsta till Uppsala där jag tog tåget tillbaka från Uppsala.

Turen var inte lång (14 km första dagen, 6 km dag två, det vill säga två mil totalt), men för mig var det en bra "prova på" tur. Jag slog läger vid Lusentorpet och sov över i en hammock/hängmatta. Vid lusentorpet fanns det även en pump med färskvatten vilket gjorde planering mycket lättare.

Du kan läsa mer om turen här:
http://www.upplandsstiftelsen.se/turforslag/bo-inne-knivstamoralund-18-20-km__5504

Upplandsleden har även en iPhone app som man med fördel kan ladda ner, där färskvatten, lägerplatser och annat är markerad på en karta.

Om du redan har varit ute så tipsa gärna vad det blev, då ger det kanske inspiration till min nästa vandring!

Lycka till och go tur!
 
Jag tog min första ensamvandring på många år i helgen, och kan därför inte så mycket om olika områden. Jag bor dock själv i Stockholm och kan därför tipsa om samma sträcka som jag tog efter att ha funderat lite:

Jag tog SJ tåget till Knivsta och gick på upplandsleden från Knivsta till Uppsala där jag tog tåget tillbaka från Uppsala.

Turen var inte lång (14 km första dagen, 6 km dag två, det vill säga två mil totalt), men för mig var det en bra "prova på" tur. Jag slog läger vid Lusentorpet och sov över i en hammock/hängmatta. Vid lusentorpet fanns det även en pump med färskvatten vilket gjorde planering mycket lättare.


Tack så hemskt mycket för tipset! Är nyinflyttad i centrala Stockholm och är ute efter just sådana leder runt om vår fina huvudstad! Ska försöka ge mig ut nästa helg. Stötte du på några på vägen? :)
 
Kul att kunna dela med sig!

Jag stötte inte på några dag ett, men dag två (söndag) var det en himla massa folk. På lusentorpet var det jag och en familj som jag inte märkte något till eftersom jag inte bodde i stugan utan hade med en hängmatta som jag satte upp lite längre bort.

Dag ett går man en del på några väger innan man kommer till riktiga skogen, men det gjorde inte så mycket för mig. Kanske det man får betala för att ha tågstation i båda ändarna av leden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hej,

Kul att jag inte är den enda som är nybörjare här!

Jag tog min första ensamvandring på många år i helgen, och kan därför inte så mycket om olika områden. Jag bor dock själv i Stockholm och kan därför tipsa om samma sträcka som jag tog efter att ha funderat lite:

Jag tog SJ tåget till Knivsta och gick på upplandsleden från Knivsta till Uppsala där jag tog tåget tillbaka från Uppsala.

Turen var inte lång (14 km första dagen, 6 km dag två, det vill säga två mil totalt), men för mig var det en bra "prova på" tur. Jag slog läger vid Lusentorpet och sov över i en hammock/hängmatta. Vid lusentorpet fanns det även en pump med färskvatten vilket gjorde planering mycket lättare.

Du kan läsa mer om turen här:
http://www.upplandsstiftelsen.se/turforslag/bo-inne-knivstamoralund-18-20-km__5504

Upplandsleden har även en iPhone app som man med fördel kan ladda ner, där färskvatten, lägerplatser och annat är markerad på en karta.

Om du redan har varit ute så tipsa gärna vad det blev, då ger det kanske inspiration till min nästa vandring!

Lycka till och go tur!

Var roligt att få svar!
Jag såg ditt svar först nu och skall läsa på lite, absolut ett alternativ på det du berättar!
Uppskattar tipset tack!
 
En fantastisk sträcka som man kan göra över en helg om man vill är: pendeltåget till järna alternativt mölnbo. Sedan vandra upp till läggesta och ta tåget hem. Eller ett par km till och ta ångbåten från mariefred tillbaka till stadshuset. Väldigt fin och trevlig vandring och man stöter inte på mycket folk alls. Stanna gärna en natt vid marvikarna ca 6-7 km innan läggesta, det är fantastiskt vackert där!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Kul att kunna dela med sig!
Jag stötte inte på några dag ett, men dag två (söndag) var det en himla massa folk. På lusentorpet var det jag och en familj som jag inte märkte något till eftersom jag inte bodde i stugan säkert utan hade med en hängmatta som jag satte upp lite längre bort.
Dag ett går man en del på några väger innan man kommer till riktiga skogen, men det gjorde inte så mycket för mig. Kanske det man får betala för att ha tågstation i båda ändarna av leden.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja det är kanske inte så konstigt som du säger i och med att man har tågstationer nära. Men det är inte hela världen och kanske en bra sträcka att börja på då jag också är en nybörjare :)
 
Till att börja, du behöver inte känna dig orolig för att uppfattas som "tokig" av de du eventuellt träffar på ute på en vandring, de flesta som är i skogen i stället för Sergels Torg "lider" av ungefär samma "sjukdom" så att säga. :)

Kolla på t.ex. Sörmlandsledens och andra leders hemsidor. De har ofta tips på just helgvandringar, ibland även rundslingor.

Ett annat tips är boken Weekendvandra kring Stockholm som kan ge dig inspiration. De turerna är inriktade mot att bo på vandrarhem motsv, men det är ju inte svårt att avvika och slå upp tält/hängmatta i stället.
 
Gnesta-Mölnbo

Sträckan Gnesta-Mölnbo längs Sörmlandsleden är en perfekt första tur.

Ta pendeltåget till Gnesta, följ Sörmlandsleden norrut. Den första biten är trist längs med bilväg, men det blir snabbt bättre. Efter några kilometer kommer du till en avstickare till en utsiktsplats över Klövstafjärden, planera in en rast där. Fortsätt sedan och slå läger i Stora Envätterns naturreservat, det är en sjö med i alla fall tre fina eld- och tältplatser. Ved finns (ifall det inte tagit slut) vid ingången till reservatet.

Dagen efter vandrar du längs en av Sörmlandsledens finaste bitar mot Mölnbo och pendeltåget. På ett ställe under vandringen kommer du att ha utsikt över vindskyddet vid Lilla Horssjön, känt som en av Sörmlandsledens finaste platser, och kanske blir det nästa utflyktsmål. Det finns en pizzeria med serveringstillstånd precis ovanför tågrälsen i Mölnbo.
 
Sträckan Gnesta-Mölnbo längs Sörmlandsleden är en perfekt första tur.



Ta pendeltåget till Gnesta, följ Sörmlandsleden norrut. Den första biten är trist längs med bilväg, men det blir snabbt bättre. Efter några kilometer kommer du till en avstickare till en utsiktsplats över Klövstafjärden, planera in en rast där. Fortsätt sedan och slå läger i Stora Envätterns naturreservat, det är en sjö med i alla fall tre fina eld- och tältplatser. Ved finns (ifall det inte tagit slut) vid ingången till reservatet.



Dagen efter vandrar du längs en av Sörmlandsledens finaste bitar mot Mölnbo och pendeltåget. På ett ställe under vandringen kommer du att ha utsikt över vindskyddet vid Lilla Horssjön, känt som en av Sörmlandsledens finaste platser, och kanske blir det nästa utflyktsmål. Det finns en pizzeria med serveringstillstånd precis ovanför tågrälsen i Mölnbo.



Oj det låter som en riktigt bra tur, det kanske blir nästa vandring!

Tack för att du delar med dig!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Sträckan Gnesta-Mölnbo längs Sörmlandsleden är en perfekt första tur.

Ta pendeltåget till Gnesta, följ Sörmlandsleden norrut. Den första biten är trist längs med bilväg, men det blir snabbt bättre. Efter några kilometer kommer du till en avstickare till en utsiktsplats över Klövstafjärden, planera in en rast där. Fortsätt sedan och slå läger i Stora Envätterns naturreservat, det är en sjö med i alla fall tre fina eld- och tältplatser. Ved finns (ifall det inte tagit slut) vid ingången till reservatet.

Dagen efter vandrar du längs en av Sörmlandsledens finaste bitar mot Mölnbo och pendeltåget. På ett ställe under vandringen kommer du att ha utsikt över vindskyddet vid Lilla Horssjön, känt som en av Sörmlandsledens finaste platser, och kanske blir det nästa utflyktsmål. Det finns en pizzeria med serveringstillstånd precis ovanför tågrälsen i Mölnbo.

Mitt första inlägg här, men jag vandrade till Lilla horssjön fast från andra hållet och avslutade i mölnbo. Helt klart ett av de finaste lederna runtom Stockholm som jag har knatat.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...