Söker inspiration

Hej!

Söker inspiration inför planering av sensommarvandring 2017.

Var på min första solovandring mellan abisko och nikkaloukta i augusti i år, med tält. Söker nu inspiration för 2017. Vill ha fina utsikter, säkert solovandring, trevliga tältplatser för 7-9 dagars vandring. Behöver inte kunna köpa provianter då jag bära allt med mig. Funderar på padjelantaleden. Var sugen på Sarek men ska nog ta en till solovandring någonannanstans och spara det till 2018.

Någon som har förslag?

Roligt att din första ensamtur gav mersmak. Om du går med tält och kanske också är beredd (?) att delvis lämna ledsystemet så är dina valmöjligheter mycket stora. Men de alternativ du nämner tyder på att du i första hand tänker på Norrbottenfjällen?

Padjelantaleden är ett utmärkt alternativ, tycker jag, men du bör räkna med minst 10 dagar för att slippa stressa. Om du vill ha alternativ till den rösade sommarleden så finns det flera sådana delsträckor att välja mellan. Dessa är dock inte markerade i terrängen, så du måste naturligtvis kunna hantera karta och kompass, eventuellt GPS.

Mellan Kvikkjokk och Tarreluoppal kan man gå Linnés väg uppe på fjället i stället för björkskogen i Tarradalen. Jag själv går hellre på fjället än i skogen, mindre mygg, mer utsikt.

Mellan Tarreluoppal och Staloluokta kan man gå en äldre stig som syns bra på Fjällkartan, lite sämre i terrängen.

Mellan Staloluokta och Arasluokta kan man välja den gamla stigen öster om fjället Stuor Dijdder.

Mellan Låddejåkk och Kisuris finns också en äldre stig som syns på Fjällkartan, öster om den markerade leden.

Om du är osäker på orienteringen så är det enklare och tryggare att följa den rösade leden. Någon trängsel blir det aldrig här.

Du har väl koll på Fjällkartan på nätet, https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Håller med om att Padjelantaleden är ett utmärkt alternativ. Antalet dagar som behövs är däremot väldigt individuellt. Den totala längden ligger någonstans kring 14-15 mil och svårigheten är på ungefär samma nivå som norra delen av Kungsleden. Kolla tillbaka på hur långt du gick varje dag mellan Abisko och Nikkaluokta, och fundera på om du vill göra några avstickare eller behöver vilodagar. Det bör ge en indikation på om 7-9 dagar räcker för dig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips