Söker information om tidig vandring

avslutad210712

Gäst
Eftersom det är det "dåliga året" semestermässigt i år för min sambo, dvs den tidiga semesterperioden som börjar vid midsommar så funderade jag på om vi skall söka oss söderut. Vandrade i Abisko-fjällen i fjol efter midsommar och det var lite för blött för min smak.

Så funderingen-förhoppningen är att åka längre söderut om det kan tänkas vara torrare där?

Så då vill jag gärna ha föslag på lämpliga turer men kinkig som jag är så ställer jag en del krav som.

Hund MÅSTE vara tillåten.

Helst så jag kan åka tåg större delen och bara ta buss sista biten men buss går också.

Helst kalfjäll.

Gärna möjlighet till fiske och helst då kommun- och/eller länskort så man inte behöver fundera så mycket på var man fiskar.

Lämplig längd exkl resa 7-14 dagar.

Utgå från att vi är i hyfsat bra kondition i förhållande till åldern men det är SEMESTER och ingen headbanging tur där man måste gå 2 mil om dagen för att hinna fram. Målet med vandringen är målet inte att komma fram även om det är skoj om man gör det också *L*.

Inga svåra vad. Vet att det är omöjligt att veta från dag till dag men eftersom jag måste bära hunden om det är alltför djupt/strömt så blir ett halvsvårt vad fort ett svårt vad för min del.

Gärna där det finns stugor så man i alla fall kan fylla på godisförrådet. Eller samebyar så man kan köpa renkött - same thing but different.

Och framförallt tips om litteratur eller vandringsberättelser man kan läsa lite innan man börjar bomba utsidan med specifika frågor.
 
Området runt sylarna funkar vid midsommar. Jag var där på midsommar 05 och då fanns det en hel del snö kvar men det var inget större problem. Iofs var det snöstorm på midsommarafton och mitt mountainhardwaretält blåste sönder. Vet inte om vädret berodde på att det var tidigt på säsongen eller bara på otur. Vi körde bil till ljungdalen där vi parkerade, sen gick vi in till sylarna samma dag(jobbigt). Dagen efter hade vi tänkt klättra runt syltraversen men vi struntade i det pga vädret och gick ut till ljungdalen igen samma kväll. Jag rekommenderar inte så långa dagsetapper med tung packning, jag hade ont i fötterna flera dagar efteråt(gick med storskor). Men att gå från ljungdalen till helags-stugorna på en dag är inga problem alls med tung packning, sen kan man gå från helags-stugorna till sylstationen exempelvis nästa dag osv osv. Lätta dagsetapper som funkar fint med hund och sambo.
 
Lunndörren

Var uppe och vandrade med hund (hovawart) ett år vid Anaris - Lunndörren - Vålådalen - Stensdalen, jag tror det var i slutet av maj. Visst var det blött men inte så farligt, däremot var det riktigt kallt på kvällarna.

De flesta stugor i området har hundplatser, där de inte hade det så fanns det en underbar stugvärd som fixade och donade för att vi skulle ha det så bra som möjligt (Fick senare reda på att den stugan egentligen inte hade öppnat än utan att stugvärden var där ändå för att fixa lite.)

Vi vandrade dels på led och dels utanför för att ta sig upp på toppar, vi träffade inte på något vad som inte hunden kunde ta sig över.

Vi fiskade inte så det kan jag inte hjälpa dig med.

Tåg går att åka till Åre eller till Ånn, buss finns.

Det bästa med den här sträckan är att du kan bestämma precis hur långt du vill gå, 5 dagar eller 14 dagar är inget problem.

Vad gäller proviant så var det största problemet hundmat, det går åt ganska mycket mer än hemmavid. Om du inte vandrat med hund tidigare så provgå på hemmaplan först.

Vill du ha mer info så maila gärna. Lycka till!
 

avslutad210712

Gäst
Re: Lunndörren

Karolina P; sa:
De flesta stugor i området har hundplatser, där de inte hade det så fanns det en underbar stugvärd som fixade och donade för att vi skulle ha det så bra som möjligt (Fick senare reda på att den stugan egentligen inte hade öppnat än utan att stugvärden var där ändå för att fixa lite.)

Vad gäller proviant så var det största problemet hundmat, det går åt ganska mycket mer än hemmavid. Om du inte vandrat med hund tidigare så provgå på hemmaplan först.

Stugor för hunden är inget problem för vi sover i tält och inte heller kylan på nätterna eftersom vi lärde oss frysa i sommar när det var neråt nollgradigt kombinerat med rätt bra blåst några nätter.

Maten till hunden eller fjällvandring med hund är inte heller något nytt eftersom vi de senaste två åren varit ute 8 sommarveckor (senaste sommaren 4 veckor i sträck) samt en skidvecka. Däremot kan han vara lite feg på att vadaå det blir problem. Går dock att lösa genom att ställa en ren på andra sidan för då "går han på vattnet " över.
 
Jag kan inte svära på att denna tur uppfyller samtliga av dina hårt ställda krav, men den väg som beskrivs i denna tråd, mellan Kläppen och Enafors, går att gå tidigt på säsongen (se i tråden). Ta några omvägar & toppturer så har du lätt 7+ dagars vandring. Fiskemöjligheterna lär också vara goda, bl a i Handölan.
 
Dalafjällen och Norge

Med risk för att vara tjatig: Grövelsjön! Tåg till Mora, sen buss (som tyvärr tar kring fyra timmar) till Grövelsjön. Därifrån kan ni vandra långt och länge, och bara göra svåra vad om ni själva vill. På svenska sidan av gränsen är det inga större fjäll, men på norska sidan finns det hyfsade toppar. Inte blir det som Lappland, men det är trevligt ändå.
Generellt håller sig folk på lederna, så om man lämnar dem kan man vara rätt ensam.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
kanis Söker sällskap för veckolång tur Fjällvandring 6
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
bensson Samlad information om Kungsleden Fjällvandring 4
rilla Information om Svalbard? Fjällvandring 0
ripjägarn Tidig snö i år. Från lokalpressen (NSD) Fjällvandring 10
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
mojson Vandring tidig Juni Fjällvandring 3
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
niklaz Tips på tidig fjällvandring, ca 2:a veckan i juli Fjällvandring 12
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
daasp83 Sarek, tidig höst!? Fjällvandring 9
Jockemeister Tidig vinter? Fjällvandring 3
Broeli Tidig vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nidob49 Chans till tidig vandring. Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.