Vandring Malmö - Grankullavik (norra öland)

Hej!

Sitter och kikar på kartor och ledbeskrivningar och försöker konkretisera mitt egna lilla äventyr jag har haft i tankarna ett tag.

Jag har sedan barnsben spenderat en del av somrarna på norra Öland. Bilresan från Malmö/Lund har alltid varit lika tråkig och så en dag slog det mig. Att vandra upp till norra Öland hade ju varit tusen gånger roligare och än mer givande. En tur rik på kulturbygd om än inte på vildmark.

I grova drag ser turen ut så här än så länge:
Start i Malmö (från ytterdörren). Sedan helt eller delvis följa Skåneleden upp genom centrala delarna av Skåne och sedan österut in i Blekinge (skåneleden mynnar ut i Sölvesborg bl.a.). Följa kusten (eller kustområdet iaf, att helt följa kusten blir vääldigt långt) i Blekinge (leder ej kollade än) upp till Småländska gränsen. På något sätt ta sig över Kalmarsund till Ölands södra udde (Långe Jan). Korsa Stora Alvaret och sedan vandra längs kusten (både ost- och västsidan) upp till Grankullavik och Långe Erik.

Så här långt, alltså inte så speciellt långt alls, är det stora problemet hur jag ska ta mig från fastlandet över till södra Öland, så nära Långe Jan som möjligt. Vad jag vet är ända sättet att sätta sig på tåget i kanske Karlskrona och via div. byten åka till Kalmar, sedan buss över bron och sedan söderut. Det känns tråkigt att behöva göra en sådan krok bara för att ta sig i stort sett rakt österut över sundet.

Vet någon om det finns turbåtar eller färjor över till södra Öland från fastlandet?

Ett tredje alternativ skulle vara att hoppa över hela södra Öland och istället gå genom småland upp till Kalmar och sedan över bron. Då kan man så att säga vandra helt utan hjälp av andra transportmedel men man missar ju hela södra delen av Öland, något jag helst inte vill göra.

Sträckan blir omkring 400-450 km lång vid en snabb och grov överslagsberäkning.

Tankar, tips och synpunkter mottages gärna!

/Kalle
 
Hej.

Hej kalle var ett tag sen jag var här inne och läste men såg din ide bor i trelleborg vill också göra en rolig vandring är försent att vandra till öland nu,Men om du har några roliga planer till våren 08 och om du vill ha lite sällskap så ´slår jag gärna följe letar frenetiskt efter någon som vill hitta på några äventyr per år,När man har skaffat sig familj kan det vara skönt att komma ifrån ibland skönt med lite roliga äventyr då,hör gärna av dig häls henrik
 
Vilken häftig idé! Jag har många gånger varit inne på samma tankar under tråkiga bilresor, är det inte slöseri på vår fina natur att susa igenom den i 120? Jag och en kompis har vandrat i etapper genom Skåne från Smygehuk i söder till Vittsjö- sedemera Hallandsåsen i norr, mestadels på Skåneleden, och man upplever verkligen naturen så nära det går, jag tror inte det hade varit samma sak att cykla ens, vandra eller möjligtvis paddla är något speciellt.

Hur är det med dina paddlingskunskaper? Hade det varit en möjlig lösning för etappen fastlandet -södra Öland? Det vore ju synd att inte så att säga ta dig hela vägen om du istället tar bron över. Tilläggas bör att jag inte är någon paddlare och inte har en aning om svårigheter med en sådan paddling... Berätta gärna hur det går, det inspirerar! Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.