Söker hörlurar: helt utan sladd, i örat, aktiv brusreducering och IP67 - finns det?

Söker nya blåtands-hörlurar till mobilen (dvs ha mic för samtal också), ska vara små proppar att ha i örat helt utan sladdar ("true wireless in-ear"), vara rejält vattentåliga (IP67 och inte bara svett & stänk-tåliga (IPx4) som många är) och med aktiv brusreducering.
batteritid är inte så viktigt men min 5-6 på en laddning (utan att vända i fordralet är önskvärt) men inte så viktigt. Helst BT5.0 eller högre.

Jag hittar flera som fyller alla krav utom ett, men det svåra verkar vara att hitta IP67 kombinerat med aktiv brusreducering.

Någon som kan tipsa?

/Patrik
 
Jabra elite 75 active är IP57 (inte 67) dvs lite mindre dammtäta än jag helst önskar men ändå en het kandidat.

Samsung verkar lite ambvivalienta ang vattentätheten.

Ska forska vidare kring dessa, och ev flera om något tipsar om även andra.

Jabra säger såhär om tåligheten:
Vattentäta. Svettäta. Träningståliga.
Elite Active 75t har utformats specifikt för en aktiv livsstil. En IP57-klassning gör dem helt vatten- och svettäta, så det finns inget som håller dig tillbaka från att springa genom stormen eller svetta fram ditt nya personbästa i gymmet.

(Och vi är så säkra på deras hållbarhet att vi erbjuder en tvåårig garanti mot skador på grund av svett och damm.)

* Öronsnäckorna Elite Active 75t är IP57-klassade, vilket innebär att de tål att sänkas ner i 1 meters djupt färskvatten, i upp till 30 minuter.


Samsung säger IPX7 men följande not:
"Rated to IPX7 for submersion in up to 1 meter of fresh water for up to 30 minutes based on international standard ISO 60529. Not advised for beach or pool use. Charging case is not water resistant. If the earbuds are damaged, they are not guaranteed to be water resistant. If the earbuds or your hands are wet, they must be dried thoroughly prior to handling. "
 
Kan varmt rekommendera Jabra 75t. Första "true wireless" lurarna jag haft med acceptabel kvalitet på mikrofonerna för samtal. Sitter bra i öronen och är rimligt stryktåliga.
 
Vad blev för några hörlurar till slut? Jag sitter här själv och researchar efter liknande hörlurar och har lite beslutsångest. Jag har fastnat för Powerbeats pro och Jabra elite active 75t. Dels spelar priset lite roll, jabra kostar 500 spänn mindre än powerbeatsen, men har haft problem med tidigare hörlurar som trillat ur öronen när jag tränat. Där verkar powerbeatsen bättre ämnade för mig. Läste en artikel om träningshörlurar (https://bastahorlurarna.se/traningshorlurar-de-5-basta/) och de gjorde mig ännu säkrare på att dessa är bra alternativ för mig. Är det någon som har testat Powerbeatsen som kan ge en recension? :)
 
Har inte köpt ännu men kan tipsa om att Jabra har bra pris på deras egen websida (1499, sänkt från 1999) om man inte väljer QI-laddmodellen. QI-modellen kostar fortfarande 2199. Vill helst ha med QI fast lite billigare...
Powerbeats är "bara" IPX4 och medan Jabra är IP57-klassade.
Powerbetas verkar bara koppla sig mot en pryl i taget. Detta plus öronbågarna gör att jag inte kommer att välja dessa men det svåra är som du säger - kommer de att sitta kvar. Få ställen accepterar ju att man provar "i örat-lurar", av hygienskäl

/Patrik
 
Har köpt jabra elite active 75, som uppfyllde det mesta av min kravspec: aktiv bullerdämpning (har inte hårdtestat den ännu), genomhörning/medlyssning, IP57. Fick upgradera mjukvara själv för ANC men det gick smidigt.
De har bra ljud och sitter bra i mina öron. Kan använden eller båda, dock bara höger eller båda. Bra ganska intuitiva styrfunktioner. Bra att man själv i appen kan ställa tid till autoavstängning om man bara har dem som hörlur till mobilen utan att lyssna på något.
Har inte köpt till QIfordralet som finns för 5-600kr om man köper det löst.
De har varit på kampanj för 1500 sek till och från senaste tiden.

Nöjd hitills!

/Patrik
 
Earin. Svenskt. Jag har förra generationen som heter M-2 och är nöjd. Haft främst när jag cyklat och perfekt att kunna ställa in lagom nivå på medhörning för att det ska vara säkert trafikmässigt samtidigt som det stänger ute vägbuller. IP-52 dock så kanske inte uppfyller dina krav.
https://earin.com/se/product/earin-a-3/
 
Nu var det ett tag sen jag testade kapslingar, men jag vill minnas att skillnaden mellan IP5x och IP6x är att i det senare fallet har man undertryck i kapslingen (så damm alltså kan sugas in). Men även IP5x provas med undertryck om konstruktionen är sådan att det kan uppstå vid normal användning (t.ex. vid temperaturpåverkan).

I de flesta fall så är den första siffran i en IP-klass meningslös att titta på om den andra siffran är högre. Det finns inte många produkter som är vattentäta men samtidigt släpper in damm. Däremot finns det produkter som är dammtäta men släpper in vatten.
 
Nu var det ett tag sen jag testade kapslingar, men jag vill minnas att skillnaden mellan IP5x och IP6x är att i det senare fallet har man undertryck i kapslingen (så damm alltså kan sugas in). Men även IP5x provas med undertryck om konstruktionen är sådan att det kan uppstå vid normal användning (t.ex. vid temperaturpåverkan).

I de flesta fall så är den första siffran i en IP-klass meningslös att titta på om den andra siffran är högre. Det finns inte många produkter som är vattentäta men samtidigt släpper in damm. Däremot finns det produkter som är dammtäta men släpper in vatten.

Enligt denna sida så får damm komma in men inte störa funktionen på IP5X medan IP6X inte ska släppa in damm, mao dammskyddad versus dammtät:

Men om du säger att IPX7 vatten provad 30 min 1m djup så varför anges då IP57 och inte IP67?

Eller är det en dyrare provning man vill undvika och nöjer sig med att ange IP57?

/Patrik, som mest tror vattentålighet är viktigt för hörlurar
 
Söker nya blåtands-hörlurar till mobilen (dvs ha mic för samtal också), ska vara små proppar att ha i örat helt utan sladdar ("true wireless in-ear"), vara rejält vattentåliga (IP67 och inte bara svett & stänk-tåliga (IPx4) som många är) och med aktiv brusreducering.
batteritid är inte så viktigt men min 5-6 på en laddning (utan att vända i fordralet är önskvärt) men inte så viktigt. Helst BT5.0 eller högre.

Jag hittar flera som fyller alla krav utom ett, men det svåra verkar vara att hitta IP67 kombinerat med aktiv brusreducering.

Någon som kan tipsa?

/Patrik

Du kan ju testa att lägga din fråga här också.
Det finns mycket kunnigt folk på forumet.
 
Hur bra är dessa typer av inearlurar på att filtrera bort vindbrus om man cyklar fort?

Är inte större hörlurar med kåpor som täcker ytteröronen bättre, med eller utan aktiv brusreducering?

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...