Södra kraterkammen och Ostkammen

Hejsan. Jag undrar om det är någon som kört turerna nedan som skulle kunna ge lite beskrivningar över hur turerna: Södra kraterkammen på toulpagorni och Ostkammen till kebnekaise nordtopp ser ut. Från insteg till utsteg. Har hört att Ostkammen ska va betydligt fastare och finare än Nygrens. Men hur mkt svårare är den? Är insteget tydligt eller finns det många varianter? Vilken är det bästa? Vad kommer man stöta på utmed replängderna? Är det löpande säkringar som gäller hela vägen som på Nygrens? Är det lika goda säkringsmöjligheter som Nygrens? Osv... Sen funderar jag på Södra kraterkammen också. Vad är klättringen i stil med? Handlar det om mer klättring än norra kraterkammen som ju i princip handlar om scrambling.

MVH / Henrik
 
Ostkammen till nordtoppen är en riktig kanontur och faktiskt en riktig klättertur på bitvis riktigt fast och fin granit. Då vi klättrade den augusti -03 var det väldigt lite snö på leden men i normala förhållande kan man nog vänta sig i alla fall ett parti med snöklättring uppe på leden.
Insteget från glaciären görs över lättare is/snö dock ganska exponerat över bergschrunden. Insteget är inget svårt att hitta, ”höger upp” runt Svart Väggen så att säga
Klättringen är svåraren än Nygrens led, det finns repor som jag upplevde ligga ungefär kring grad 5 vilket kan vara nog så spännande med storskor och ryggsäck. Alltså löpande säkring är ingen bra ide, vi "pitchade" nog 90% av leden. Det finns så klart lösa repor men det mesta är ändå förvånansvärt fast för att vara i svenska fjällen.
Självklart avslutas turen med kammvandringen och nedstigning längs Östra leden.

En super tur som starkt rekommenderas.
 
PerHenrik; sa:
Hejsan. Jag undrar om det är någon som kört turerna nedan som skulle kunna ge lite beskrivningar över hur turerna: Södra kraterkammen på toulpagorni och Ostkammen till kebnekaise nordtopp ser ut.

Om det är någon som *kört* turerna ifråga skulle jag också gärna vilja veta det.
Alla jag känner har *klättrat* turerna ifråga.
Skulle isåfall också vilja veta vilket fordon de körde ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.