Södra fjällen sommartid

Räkna med ner till -5 grader i södra fjällen, fast det är ju inte direkt den normala natttemperaturen. Vill man chansa lite så kan man väl räkna med kring 0:an.
Men utan att ha kollat säckens fyllning (i gram) mot andra säckars, så gissar jag att komforttemperaturen ligger kring (drygt) 10 grader eftersom man anger "sommaranvändning".
 
Hej

Vi har både den som du har och "småsyskonet" Little star till våra barn.

Little star har använts ner till -17grader! Barnen har gått på dagis där de sover ute året runt. Nedre temperaturgräns är satt till -17, fröknarna som står med där ute har skoteroverall och supertjocka stövlar... Barnen har då haft fleeceunderställ, sockar, mössa, vantar och legat i vagn, dvs hyfsat vindskyddat på liggunderlag och ullskinn. Jag nojjade ganska mycket över att grabben skulle frysa sin första vinter i säcken som 1,5åring. Jag hämtade honom direkt ur vagnen en gång när det var -15 och han kändes nästan för varn, varm å go om fötterna till och med. Efter det slutade jag oroa mig för barnen...och tyckte lite mer synd om fröknarna.

Starlight express har vi hittills testat ner till -5grader, i tält (HB Kaitum), i Mälardalen. Grabben hade på sig tunt underställ (typ McKinley), sockar och mössa. Han väckte mig på natten för att det var för varmt. Så av med mössa och långkallingar. Sen sov han resten av natten utan problem. Som jämförelse sov jag i en "angel fire" frånMarmot med t-comf på -6. Jag frös inte heller men var kall om näsan...

De här två säckarna skulle jag utan problem ta med till barnen vid sommarfjällvandring! Vi ska upp till Jämtlandstriangeln i mitten av juli och då hänger de med, både barn och sovsäckar ;)

Sen är det ju så att alla barn är olika. Jag har bara två att jämföra med; en nu 8-årig grabb och en 5-årig tjej. De har inte frusit. Inte alls.

"Skaffa en riktig säck" tycker jag är att ta i om man inte testat den. Little star har hos oss 5års i princip daglig användning under kalla årstiden. Ingen rapport om kalla frusna barn som sovit dåligt!
 
Känner du igen säcken? Den här natten blev det bara ner mot +5. Grabben sov halvvägs utanför sin säck då...
 

Bilagor

  • IMG_0487.jpg
    IMG_0487.jpg
    37.2 KB · Visningar: 313
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Södra fjällen på några dagar. Fjällvandring 13
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
Skogens narr Långhelg i södra dalafjällen, tips? Fjällvandring 5
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
Yenny Singivaggis södra sida Fjällvandring 10
petratetra Veckovandring i södra Norge Fjällvandring 3
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...