Snusnäsduk/bandana/scarf/sjal

Känner någon till var man kan hitta en snusnäsduk/bandana/scarf/sjal i merinoull? Jag tänker mig alltså en "mindre tygbit" i merinoull, med de ungefärliga måtten 80 x 80 cm och med släta kanter.

Icebreaker har haft en modell, men stilpolisen tyckte att den var ful och fåfängan i mig ville då inte ha den. Ryska sjalar finns det en del, men de är oftast större och har dessutom oftast fransar.

Det har slagit mig att jag kan sy en själv, men det är sista utvägen...
 
Rör i ull finns redan, hittade ett på Naturkompaniet, rättt rikligt i måttet.
FM hade en tunn yllehalsduk som var rörstickad ca 80 cm lång, någon tok fick för sig på 60-talet att låta sy igen ändarna. En förlorad kynskap bl a. Givetvis såldes de på ÖB för en spottstyver. Slut sedan länge.
Om du går till bättre jaktekiperingar så finns det fina halsdukar och scharletter i merino, i tygboden har jag sett jersytyg i merino och det borde kunna göra en stor och rejäl schal. Yllegadintyg är en annan variant som funkar, min far hade som flygförare en dylik extra i orange, långt före att SERE fanns i vokabuläret.
I Marocko köpte ego en stor tygbit i fin ull som fungerade väl som duk och schal, tyvärr gillade malen den oxså.
 
Nu vet jag inte riktig ursprungssyftet, om den ska användas i stadsmiljö eller i naturen.

Men för de allra flesta aktiviteter där du inte huvudsyftet är att vara snygg så tycker jag att Buffs merino-buff är överlägsen.

För mig är den tom. rätt ok utseendemässigt, sen är den mycket mångsidig och dessutom i merinoull.

8428927330048_buff_003_jpg_96x77_crop-smart_upscale_q85.jpg


Typ 250-300 kr
 
Håller med om att Aclimas yllebuffar är både snygga och bra – både för stad och skog – har nämligen redan en. Men då man har vissa jackor så "fyller den inte ut" tillräcklig, utan det blir en glipa vid halsmynningen och det är där som sjalen får ett syfte.

Ska ta mig en sväng förbi någon jaktbutik, som föreslaget, och se vad de har att erbjuda.

Hittade ett alternativ till Extremtextil, Myllymuksut. Det var lite gladare färger på de tygerna. Dock vet jag förstås inte vad som är bäst vad som är bäst ur kvalitetssynpunkt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
S Johansson "Snusnäsduk" med skärm Kläder 2
ratatosk Snusnäsduk-syntetmtrl Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.