Snöskor- vad ska man köpa för några

JAg har en önskan att gå i skogen då där när det är vinter med min hund och för att jag älskar att vara i skogen. har provat ett lånat gammalt par och insett att det är det jag ska skaffa.
 
Skall du gå i skogen bör du ha ett par längre snöskor med lös häl. Jag själv har ett par TSL trapper. Frun brukar också låna dom och hon är mkt nöjd med dom. Bindningen är av typ simsko, passar de flesta sorters kängor. snöskor i skog är en upplevelse. Kommer in i tätan på ett sätt som är omöjligt med skidor.

Roland
 
Har själv ett par snöskor från Jula som jag inte är riktigt nöjd med och ska därför bygga mig ett par egna snöskor, fick den här länken på en fråga i en annan tråd. Har inte provat själv men av vad jag hört och läst ska dom vara riktigt bra...

godkväll

Har ett par denali med 8"flotation tails. om du ser på länken så har du längd, bredd och vikt på dem. Väldigt bra och hållbara snöskor m bra bindning...

http://www.msrgear.com/snowshoes/denali.asp
 
Är det bara några kilometers promenad det handlar om går det bra med vanliga skor. Jag brukar gå i djupsnö i skogen och just nu är det väldigt mycket snö här men man lär sig gå på ett speciellt sätt och var det är minst/hårdast snö. Som under träd är det lite snö, i södersluttningar lite eller hård snö och i nordsluttningar är det väldigt mycket snö osv.
 
Är det bara några kilometers promenad det handlar om går det bra med vanliga skor. Jag brukar gå i djupsnö i skogen och just nu är det väldigt mycket snö här men man lär sig gå på ett speciellt sätt och var det är minst/hårdast snö. Som under träd är det lite snö, i södersluttningar lite eller hård snö och i nordsluttningar är det väldigt mycket snö osv.

Och med en meter lössnö förvandlades dagsturen med snöskor till en veckotur utan...
 
Och med en meter lössnö förvandlades dagsturen med snöskor till en veckotur utan...
Ibland sjunker jag ned till midjan men det är i regel bara mellan större stenar eller i gropar eller utför nordsluttningar. Undvik kalhyggen och öppna platser så är det inte så farligt och då har jag ändå ingen superkondition men kanske är jag byggd som en älg :).
 
Tack för alla tips.
Jag bor i Skellefteå och här går deti nte att gå i skogen idag utan någon form av snöskor. Det är bara pudersnö som på vissa ställen är ganska djup ör det har inte varit milt på en dryg månad. Det var en annan värld att gå med snöskor.
 
Har ett par TSL med sån här gummibandshäl.De är OK att gå med,men jag går ju inte på tur med dem utan mest korta sträckor och runt"lägret" när man är ute med skoter etc.
tror man ska ha en stadigare bindning om man ska gå lite längre.ibland får jag foten lite snett i dom.
 
Jag har ett par MSR, svart plast med stålskenor under samt taggar i tårna. Jag har även ett par förlängare men de har jag knappt använt. Fördelen med dessa är stålskenorna med taggar, de ger bra grepp om det är is. Jag använder de för toppturer och då kan det vara ömsom is ömsom djup snö. Mina har lös häl och det underlättar mycket när man går i brant terräng.
Brorsan har ett par modernare MSR med en metallram med duk uppspännd mellan. Ramen är platt i profil med taggar under för grepp i is. Dessutom är det hälhöjjare så att det blir bekvämare att gå uppför länge. Så skönt för vaderna vid toppturer.
Dessa extra grejjer är ju bra för toppturer och liknande så det blir mer som lull-lull i skogen, men de ser coola ut. :cool:
Bilden: Brorsan går på is uppför Helags
 

Bilagor

  • snöskor.jpg
    snöskor.jpg
    93.2 KB · Visningar: 914
JAg har en önskan att gå i skogen då där när det är vinter med min hund och för att jag älskar att vara i skogen. har provat ett lånat gammalt par och insett att det är det jag ska skaffa.


men hur ska du göra med hunden, då? om det är så djupt så du behöver snöskor är det nog inte så nyttigt för hunden med några längre strapatser..
 
men hur ska du göra med hunden, då? om det är så djupt så du behöver snöskor är det nog inte så nyttigt för hunden med några längre strapatser..

Oftast har hunden betydligt mindre problem i djup snö än vi tvåbenta varelser. Dels är hunden lättare och dels fördelas vikten på fyra ben. Efter påskhelgens fjälltur inser jag att hundrastningen hade blivit betydligt roligare om husse/matte haft snöskor. Vår hund älskar att busa i snö även om han ibland är mer under än ovanpå snön.

Alla arktiska och antarktiska expeditioner har väl bevisat att hundar är de tamdjur som klarar sig bäst i snö under svåra strapatser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.