snöskor och snövandring - tips och råd

Jag och min bror planerar att köpa snöskor inför en vintertrekkingtur i svenska fjällen (kebne, singi, osv) och jag undrar om någon har några tips på bra sådana.

De kommer ju antagligen att användas även i liknande (och kanske mer krävande) terräng på andra ställen så jag antar att 250-kronors-modellen på JULA ( http://www.jula.se/item_info.asp?id=12489&id_str=¤13437¤13438¤13440¤12489¤9792¤9816 ) inte är något att hänga i julgranen, någon som vet?

Eftersom jag är intresserad av att eventuellt ta upp lite freerideåkning (snowboard) kanske en mer mobil modell hade varit att föredra för min del, har tittat på http://www.yowies.com.au/ Någon som har använt dem?

Men även "klumpigare" snöskor är jag intresserad av att känna till. Det viktigaste är att de ska hålla och att jag kan känna mig trygg i vandringen. Är det någon som har vandrat mycket i snö? Hur fort går det och hur länge orkar man hålla på? Fastnar skorna i snön så att de blir tyngre?

/j

Finns en tidigare tråd

Hejsan

Det finns en tidigare tråd där en snowboardåkare frågade vilka snöskor hans skulle ha. Det kan finnas info i den.

Mvh
R

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Begränsad erfarenhet...

Jag har varit ute på helgtur med snörskorna och tycker de passar bäst i lössnö samt i skogsterräng. Finns skare, som på vårvintern, tror jag att skidor är att föredra.
Beroende på snödjup, konsistens och kondition är det svårt att ge en rak fingervisning om hur ansträngande det är.
Jag själv är en medelmåtta, så förra årets mellandagar i Dalarna var jobbiga. 60 - 80 cm lössnö, 20 kg på ryggen och storkuperad terräng gjorde att inte blev mer en ca 5 km per dag. Bör väl tillägga att jag föll rätt så ofta, hör väl till.
Jag sov ute i förgår och gick några km med snöskorna(Lundhags), fast det var inte mer än ca 30 cm snö, så det var lätt.
Vem som helst kan gå med snöskor, man lär sig snabbt.

Lundhags, Atlas och MSR är väl de mer kända märkena. Man får välja storlek efter behov d.v.s. om de enbart är till för toppturer eller regelrätta vandringar.
Satsa era slantar på ett par rejäla doningar, det har ni glädje av.

MVH Hasse

VARNING!
I skidtokiga Sverige ses inte snöskorturer med blida ögon.

Snöskor

Jag har prövat olika snöskor och ledade snöskor är vad jag tycker är mycket lättare att gå i.
Enda gången de är sämre är när de skall lyftas då faller bakänden ner och är i vägen.
Har själv ett par lundhags som är så att säga halvledade. Inte lättast att gå i men bättre där man måste lyfta över hinder.
Finns har jag sett ledade som hälen kan låsas i dessa tror jag är bäst.

Skulle vara roligt att veta om någon köpt JULA,s snöskor.
På bild ser dom rätt hyfsade ut för ett sådant pris.
Det kan ju inte vara värdelösa. Huvudsaken är att dom sitter fast på fötterna.
Någon som sett dom i verkligheten är bindningen bra?

knucko; sa:
Skulle vara roligt att veta om någon köpt JULA,s snöskor.
På bild ser dom rätt hyfsade ut för ett sådant pris.
Det kan ju inte vara värdelösa. Huvudsaken är att dom sitter fast på fötterna.
Någon som sett dom i verkligheten är bindningen bra?

jag snackade med dem idag (broren min har inte köpt snöskor än och är/var intresserad av de). han på jula sa att de hade beställt (och betalt) för 4000 st, men att företaget sedan dess inte hört av sig. alltså kommer jula inte att sälja dem. trist!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips