Snömängd kebnekaise

Ringde Abisko och Keb idag. I Abisko sa dom att snögränsen låg vid ung. 1000 m. På Keb var det svävande besked. De hade haft snö i dalen men den hade smält bort. Abisko sa att Tarfala hade haft ganska mycket snö tidiagre, På Keb visste man inte mycket om detta, eller om förhållandena på Kungsleden! Lite förvånande!

Abisko har en webkamera som fungerar. Kebs verkar inte fungera.
 
Jag har fått för mig genom att kika runt lite på nätet och läst om kebne fjällstation att de inte är så som man skulle vilja tro (har skickat mail själv om väder och lite andra funderingar men ej fått svar) !!

Någon som har liknande erfarenheter eller nåt annat att säga om stationen ..???
 
Snömängd i Tarfala och Kebne..

Jag kom hem i Söndags därifrån och angående snömängden så börjar den vid ca 800m nivån vid Kebne och vid Tarfala något tidigare... Att gå upp till Sydtoppen funkade inte, enligt dom som prövat så är den minst midjedjup och bär inte(mellan Toupogarni och Virrevarri(snyggt stavat :)..uppe vid Tarfala var det ca 20-30cm vid stationen...men när jag testade att gå uppför mot "Svarata sjön" var det bara att glömma det..direkt på höjd så var snön meterdjup(sjönk ned till midjan och det fanns mer snö därunder!) och den bar inte.... Fryser det på ett tag så kanske det blir bättre...

Bifogar ett par bilder därifrån!

//A

Snöläget i Tarfala

2ccc5ae305a47582efcf0abe3ae37416.jpg


Snöläget i Kebne

642332a7182be56c1371eda7e8a0084b.jpg
 
Jepp..

Skulle tro det, alternativet är ju att använda snöskor när det börjar bli djupt... Annars får du helt enkelt vänta på kylan!

//A
 
Uppe på sydtoppen 10/9

Jag har nyss kommit tillbaka efter 9 dagar i Abisko/Kebnekaisefjällen. Innan jag reste skickade jag ett mail till fjällstationen och frågade om bl a snöförhållandena. Det här svaret fick jag 6/9:

Hej

Det finns möjlighet att hyra utrustningen här hos oss. Men som förhållandena är nu är det i stort sett omöjligt att ta sig upp pga att det är vinterförhållanden på höjd, med knä till midjedjup snöpulsning och kyla. Vädret framöver ser inte heller ut att ändra på detta utan det kan komma mer snö på höjd de närmsta dagarna. De guidade turerna har varit inställda ett tag och vi kommer inte att kunna genomföra dessa någon mer gång denna säsong, pga förhållandena på höjd.

Med vänlig hälsning Sporten


Det lät ju inte särskilt lovande men vi tog oss ändå upp på toppen i måndags, via västra leden, och vi är inga superatler precis. Det enda som gäller är alltså dagsfärsk information. Om jag inte missminner mig så började snön strax innan man går över Kittelbäcken och påbörjar stigningen upp mot Vierramvare. Visst var det hemskt jobbigt att pulsa uppför men för det mesta sjönk man inte ner längre än till en bit upp på vaden eller till knät. Titt som tätt åkte dock hela benet ner och fick närkontakt med de vassa stenarna inunder så det gällde att vara försiktig. Stavar och snölås rekommenderas förstås. (Jag fick dock klara mig utan snölås eftersom jag hoppades kunna hyra på fjällstationen, men alla var trasiga). Fyll på ordentligt med vatten i Kittelbäcken för det är sista chansen. Har det inte snöat på ett tag kanske det finns ett väl upptrampat spår att följa. Det måste i så fall underlätta en hel del.

Låt naturligtvis bli /vänd om i tid ifall vädret känns osäkert eller om det verkar bli för knappt om tid. Det blir mörkt och kallt tidigt på kvällarna. Vi hörde om en kille som nyligen blev tvungen att tillbringa 3 (!) nätter utan sovsäck i en av toppstugorna pga av att han överraskats av dåligt väder. Med tanke på de kalla nätterna och att filtarna kändes blöta så låter det rent livsfarligt. Någon som vet några detaljer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Snömängd i år? Fjällvandring 8
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.