Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007?

Hej!
Någon som nyligen varit i Jämtland och kan uttala sig om snöläget nu i värmen? Tidigare i veckan var det nästan tvåsiffrigt grader varmt på dagen och enstaka minus på natten enligt prognos här:
http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Page.aspx?id=25413

Personal i växeln på Storulvån säger att det är gott om snö och nattkylan håller värmen stången men det vore kul med fler observationer. Är det kanske världens skarföre på gränsen till is? Ska man ta med skridskorna? ;-)

/Patrik, firar påsk i Jämtland
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Min livskamrat kom hem i morse. Snö? Visst, men MYCKET isigt och tunnare lager för varje dag. Hon hade BD:s kickerskins (tack för det tipset i en tidigare tråd). Hon och hennes skidkompis tog en stighud var och använde som fäste/broms. Fungerade perfekt - en fästskida och en glidskida.
Jag åker själv upp på fredag. Det blir nog slaskigt mellan Vålåstugorna och Vålådalen...
 
vid dator innan askonsdagen?

MAJJEN; sa:
Min livskamrat kom hem i morse. Snö? Visst, men MYCKET isigt och tunnare lager för varje dag. Hon hade BD:s kickerskins (tack för det tipset i en tidigare tråd). Hon och hennes skidkompis tog en stighud var och använde som fäste/broms. Fungerade perfekt - en fästskida och en glidskida.
Jag åker själv upp på fredag. Det blir nog slaskigt mellan Vålåstugorna och Vålådalen...

Hej!
Hinner du sätta dig vid en uppkopplad dator innan askonsdgens kväll så får du gärna rapportera igen. Åker norrut onsdag kväll så det vore kul med en purfärsk rapport.

Tack på förhand!

/Patrik
 
Storulvån verkar ha runt 60cm

Alldeles nyuppdaterade uppgifter från Svenska turistföreningens hemsida säger att Storulvån har 60 cm.
 
tjena patrik
var där i förra veckan torsdag till söndag bra med snö på fjället bra skidföre för telisar, tjällosning på vägen ner från storulvån kul bussresa. dåligt med snö nedanför fjället
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Anders M

Avslutat
Re: Storulvån verkar ha runt 60cm

sfrge; sa:
Alldeles nyuppdaterade uppgifter från Svenska turistföreningens hemsida säger att Storulvån har 60 cm.
Just nu står det på STF:s hemsida att Abisko har 50 cm, Storulvån 60 cm och Grövelsjön 75 cm snö. Man ska tydligen åka så långt söderut som möjligt i fjällen om man vill ha snö ;)
 
Re: Re: Storulvån verkar ha runt 60cm

Anders M; sa:
sfrge; sa:
Alldeles nyuppdaterade uppgifter från Svenska turistföreningens hemsida säger att Storulvån har 60 cm.
Just nu står det på STF:s hemsida att Abisko har 50 cm, Storulvån 60 cm och Grövelsjön 75 cm snö. Man ska tydligen åka så långt söderut som möjligt i fjällen om man vill ha snö ;)

Abisko är känt för att ha lite snö, det mesta trillar ner i Riksgränsen som enligt uppgift fortfarande har kring 160 centimeter :)
 
Re: vid dator innan askonsdagen?

tango; sa:
Hej!
Hinner du sätta dig vid en uppkopplad dator innan askonsdgens kväll så får du gärna rapportera igen. Åker norrut onsdag kväll så det vore kul med en purfärsk rapport.

Tack på förhand!

/Patrik

Jag kommer ju hem på onsdag morgon, så det ska jag hinna med.

HåkanF
 

Anders M

Avslutat
öringen; sa:
Abisko är känt för att ha lite snö, det mesta trillar ner i Riksgränsen som enligt uppgift fortfarande har kring 160 centimeter :)
Exaktamente. Men brukar Åre ha mer snö än Storulvån? Det verkar ju så om man jämför STF:s snörapport med andra snörapporter. "Enbart" 60 cm i Storulvån. Beror det var på Åreskutan man mäter? Och var mäter de i Storulvån tro?
 
Anders M; sa:
...
Exaktamente. Men brukar Åre ha mer snö än Storulvån? Det verkar ju så om man jämför STF:s snörapport med andra snörapporter. "Enbart" 60 cm i Storulvån. Beror det var på Åreskutan man mäter? Och var mäter de i Storulvån tro?

Utan att ha bevis för detta så misstänker jag att skidanläggningar har ett större intresse av att redovisa ett stort snödjup och därför kan vara ngt "kreativa" i sin rapportering.
(80cm i Tänndalen visade sig inte räcka för off-pist åkning...)

Sen samlas väl ofta snön mer på en sluttning än på plattmark när vinden ligger rätt...
/M
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.