Sneda pulkaskaklar

Jag har fått överta ett par pulkaskaklar (dragparallell) av en släkting. Det är Segebadens gamla rottingmodell det handlar om. Halvbra skick, men jag räknar med att de går att ordna till. Men en sak undrar jag över. Ena skakeln har krökts och blivit sned med åren, så konstruktionen är inte alls liksidig längre. Mer så än några andra jag sett tidigare. Kan man räta ut den sneda sidan? Blöta och sätta i spänn eller drag, tex? Nån som provat?

MVH
/Mikael

PS Har inte gett upp mitt hemmabyggeprojekt riktigt än! DS

Senast ändrad:
Jag har böjt bambu (i ett försök att göra en helt återvinningsbar ramryggsäck! :) och det jag hittade var följande:

*slå ut alla mellanväggar där segmenten möts
*fyll med finkornig sand (jag använde strandsand och senare blästersand)
*värm försiktigt med blåslampa eller liknande. Jag använde en propanbrännare från sievert
*böj och sätt i spänn, det måste kylas långsamt i formen

Jag tror att samma process skulle kunna tillämpas på rotting, men satsa inte bohaget på det.

Det går om du är försiktig.

Byggde lite ryggsäcksramar i rotting för en del år sedan och det var inga problem att forma om redan gjorda krökar. Men försiktighet är ordet. Det borde kunna gå om du är lätt på handen.
Möjligen kan läderfästen mm ta stryk men rottingen borde du kunna fixa:

Dock:
Blöt upp rottingen ordentligt - och låt den gärna ligga i blöt någon/några /flera dagar innan.
En varmluftsblås kan vara bra men tänk på att det lätt blir varmt och bränner lätt.
Kokande vattenånga ifrån en klassisk kaffekokare (pipen) kan möjligen räcka. Men som sagt - lätt på handen. Det är lätt att ta i för mycket och knäcka träfiberna.

Du får gärna återrapportera hur det gått.

Lycka till / Vänligen/Dag

Så då borde det alltså gå att blöta rottingen (länge) och låta den sitta i spänn i rätt läge medan den torkar (långsamt)? Det går att räta ut den i torrt tillstånd, men problemet är ju att hindra att den fjädrar tillbaka. Får se om jag vågar mig på ett försök...

Det blev så att jag började med att sätta skakeln i spänn utan förberedelser, för att se om det funkade. Rätade ut det hela något och även om det inte blev helt rakt funkade det riktigt bra på säsongens premiärur idag. Tyvärr gick skakeln sönder istället, men det går att laga :). Tack för bra svar, kan komma till nytta senare!

MVH
/Mikael

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg