Snart smäller det II

Avslmedl

Avslutat
Äntligen

Här i Öresund har horngäddan passerat nu i alla fall i fjorton dar, utan att jag haft möjlighet att komma ut. Men i går blev det äntligen av. Fisket blev ovanligt lyckat. Stundtals så riktigt kokade vattnet av fisk. Många små fick gå tillbaka, men de som fick följa med hem var ovanligt stadiga bitar. En riktigt kul fiskedag.

/g
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Öland?

Ska till Öland om drygt en vecka. Hur är det med näbbisar där? Tips på fiskeplatser? Föredrar flugfiske, men visst kan jag väl tänka mig att hiva iväg en plåtbit med haspelspö också om det ska vara nödvändigt...
//Anders
 

Avslmedl

Avslutat
Re: Öland?

graylingman; sa:
Ska till Öland om drygt en vecka. Hur är det med näbbisar där? Tips på fiskeplatser? Föredrar flugfiske, men visst kan jag väl tänka mig att hiva iväg en plåtbit med haspelspö också om det ska vara nödvändigt...
//Anders

Vet ej hur det ligger till med Öland, men de bör ha hunnit dit om en vecka, om de inte redan är där. Tror inte i så fall har någon större betydelse var på ön du är, bara du ser till att komma ut en bit.

Pratade igår med två flugisar som börjat med fluga på morgonen med magert resultat. Men på förmiddagen gått över till att hutta iväg plåtbitar. Ett skifte de inte ångrade. Men de envisades med att i ”vanliga fall” gick lika bra.
 
Jag jobbade på öland för några somrar sedan.
Jag brukade fiska nedanför Ekerums Camping (precis där deras nakenbad låg).

Jag fiskade inte med fluga på den tiden, men näbbisarna går ganska nära land så det borde funka.
Varma lugna kvällar var bäst.

Näbbisarna brukade komma nån vecka innan examensdags.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

dave1

Avslutat
Om man ska ta dom på fluga är ett tips att använda små flugor, mindre än stl 12. Detta underlättar krokningen betydligt samt minskar risken för felkrokning. Större byten brukar gäddan nämligen daska till med stjärten innan dom tar dom vilket innebär att man riskerar att felkroka dom om man har större fluga.
 

Avslmedl

Avslutat
Aardwolf; sa:
Grattis till fångsten

Ja det är alltid roligt när det går bra på det efterlängtade premiärfisket. Brukar normalt inte vara så glad för kustfiske, men horngäddan och makrillen är ett måste var säsong. Spö och väska står packade och klara bakom mej idag (på jobb) så det blir en runda till i kväll.

Det var kul att någon tog upp Öland. Jag ställde frågan innan om hur lång norrut ni fiskar horngädda. Men visst måste det gå att få horngädda längre upp än så?
 
strand; sa:
Men visst måste det gå att få horngädda längre upp än så?

Läste nyligen en artikel i kolorerad fiskepress om trolling i Sthlms skärgård nånstans och trollarna klagade i alla fall att över att de fick näbbgädda i stället för lax...
//A
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.