Snabbt ihopplockad matsäck?

Ja, ni vet hur det är, ibland får man bråttom ut på isarna och affärerna är stängda och man hinner inte förbereda matsäcken. Det som återstår är då dygnet runt öppna 7-11 osv. Om man hinner handla på kvällen/natten innan man sticker ut kan man ju alltid köpa ägg o bacon osv.
Men hur gör man när man behöver handla på morgonen?
Har ni några tips på bra mat att plocka med sig och direkt stoppa i ryggsäcken?

Hittils tycker jag en färdig pastasallad och vitt bröd + Drickbar Yoghurt + Saft fugnerar OK.

Bullar, lösgodis och nåt drickbart brukar jag greppa från hyllorna inför dagsturer på cykeln, och detsamma gäller nog på isen framöver skulle jag tro. (Bortsett från att jag då skulle ha en termos med varm choklad eller te etc med mig hemifrån.)

/ G

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Häpp, du glömde bullarna! ;)

Gifflarkanelny2.jpg

Finns nästan överallt!

/ G

Fördelen med bullar är ju att man kan ha några i fickorna, i locket på ryggan etc och inta omgående när blodsockret börjar slicka isen. Inget bök, inget kladd, inga bestick. Dock inte lika roligt att luncha på när man väl rastar.

/ G

Start

Nu får jag kanske på nöten av tandläkare men Start eller liknande havremusli med russin är högoktanigt. Det kan man till och med äta under gång direkt från en ficka. Var Mårtens knep på 7:51 turen till Örebro.

Blåbärssoppa är min personliga favorit. Du skulle nog kunna köpa färdigblandad på seveneleven och mikra i deras mikro sedan du hält soppan i plastflaska.

Jag tycker att Ekströms pulversoppa är godare än de färdigblandade. Har alltid lager av Nypon och Blåbärssoppepulver hemma "just in case".

Julgotter typ dadlar eller annan torkad frukt är gott och med mycket näring. Blanda t ex jägarsnus.

En kaffetermos är obligatorisk för UT.

Mackor med lämpligt pålägg kan du kanske få till på t-banan på väg till samlingsplatsen.

Thure

Matigt fiberbröd tex Pågens Njuta.
Messmör.
Varma koppen redd kycklinsoppa.
1.5 liters petflaska med läsk.

Minitrangia.
Kosa.
Kniv.
Sked.

Dagsturs säcken.

God tur.

/Patrik

Annat gott från macken:
Färdiggräddade pannkakor med sylt i plasttub.
Tubpålägg med skinka och grönsaker.
Kalla köttbullar, potatissallad.
Ta med kniv och sked hemifrån så blir det lättare att tillreda och äta.
En läsk att njuta av på bussen hem från skärgården.

Som ni märker gillar jag matigare luncher på skridskoturen, helst gör jag dem hemma och har med i en mattermos. Som energikick har jag med alla kakor och godis som man får i juletid och som oftast blir gamla och ludna om de ligger hemma.
/Stina
Som undrar om Tigertämjaren har börjat kanelbullsbanta igen? ;-)

cykelstina; sa:
...
/Stina
Som undrar om Tigertämjaren har börjat kanelbullsbanta igen? ;-)

Hupp! *drar generat fingrarna ur kakburken...*

(och lovar att inte ta fler än tio stora godisbitar från kundernas julgodisaskar, åtminstone innan tvåtiden...).

Men å andra sidan, kan Jan Ullrich så varför ska jag vara sämre?

På återhörande i ämnet efter nyår!

/ G

(Ursäkta urspårningen)

För snabba initiativ;
Hemma finns alltid "grov musli med russin och nötter", varma koppen modell Äpple med kanel, samt Vasas enstycksförpackade dubbelknäckebröd med ostfyllning.

Kokar vatten för termos och tar med.
Ute vid horisonten avnjuts först varmakoppenfruktsoppan med mycket musli i. Andra delen av målet är knäckemacka/or med te eller kaffe.

Den främsta fördelen med detta mål är att det alltid finns hemma för att oftare kunna dra iväg på fem-tio minuter. Jag behöver inte ens stanna på macken eller sjuelva...

För längre dagsturer, eller för mer motvind - då tar jag med ett par små russinpacket att ha i flytvästfickan.

Alltid redo!
Patric

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips