Smocken som jacka.

Har suttit vaken hela natten och funderat på vilken skogsjacka jag skall skaffa. ;)

Normalt använder jag en Abascus golf vindjacka + fjällrävenbyxor när jag går med ryggsäck, alternativt om vädret är sämre; norröna flex1 ställ. Har jag inte ryggsäck eller vid blötsnö har jag Taiga forest. Är varm av mig så jag har sällan mer än ett tunt underställ när jag rör på mig.

Hur som helst, vindjackan är inte hållbar i längden (skulle ej lita på den under en 10-dygns tur) Flex1 stället är underbart och står emot vädrets makter, men softshell inte det mest slitstarka och står inte heller mot eldloppor. Goretex är bra vid blöta lågaktiva turer max 4 dagar så taiga stället får vackert ligga i säcken.

Jag vill ha en jacka som är slitstark och tunn. För vandring och skogsliv. En ofodrad smock-modell i 65/35 blandning vore det bästa. Eller motsvarande jacka som stänges med knappar (+hel dragkedja, anorak är skit enligt mig), är knälång, har fickor och huva. men finns det någon sådan? (M90 har ej huva)

Hjälp med smock eller dylik jacka mottages vänligast. Har endast hittat fodrade och cammofärgade...

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
jag köpte nyligen den här SAS-smocken, är väldigt nöjd med passformen som är relativt lång(täcker rumpan iaf) och har en riktigt bra huva, samt bra fickor med stora knappar, gillart!
Ett kap för 250 spänn :)
Har även bröstfickor med dragkedja, ojoj så praktisk jacka...

http://www.armyshopen.se/varor.php?...=type&checkbox5=color&checkbox6=articlenumber

Fin och billig - gillart! Tyvärr är den i cammo det passar inte mig tyvärr. Skulle iofs kunna sprätta och tillverka en egen (läs: låta mamma sy en)

FR Montt är lite lik en smock http://www.fjallraven.se/produkter/jackor/montt-jacket Får prova den.

Om jag inte missminner mig är denna modell på smock ganska lik de äldre som britterna använde. De fanns ju i beige och gjordes i gabardin, dvs borde gå att färga lättare än syntet om man vill ha en brun jacka. Leta på ebay?

Jag är väldigt nöjd med denna som jag har i skogen på sommaren.
143-09.jpg

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16693&plats_id=1433

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips