Smarta knep i sittbrunnen

Om du går in på Kajaksaker.se och klickar på tips och trix så finns en arbetsbeskrivning med bilder för hur de fäster nödraketer i sittbrunnstaket. Det kanske kan vara matnyttigt. F
 
Mm, det verkar som detta sättet är det bästa. Det känns lite spontant som bökigt, men sätter jag mig in i det hela lär det flyta på ganska bra. Det är ju ändå inget stort ingrepp jag behöver göra, det blir som den bifogade bilden ovan, typ 4 öglor av vikt glasfiber.
/t

Jag hoppas att du inte förstod det som att du ska göra öglor av glasfiber, det är nog onödigt svårt. Nej, bocka till egna av ståltråd (tex cykeleker) eller köp färdiga.

Jag har försökt m epoxispackel (som nån föreslog), tyckte inte att resultatet blev bra.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kan tipsa om Duotec "kardborre", eg. plastnabbar mer är vanlig kardborre. Sitter som f*n. Jag har haft det för att fästa GPS på styrkronan på min sportmotorcykel och det höll för allt. Tejpen sitter som fasen och är också seg så den lossnar inte lätt. Förut såldes det i mindre förpackning med kvadrater men nu endast på 1 meter för 99 kr.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162470272

Smart idé! Så du kan lossa på påsen lite då å då, men den sitter fortfarande bra i fast? Har du självfästande tejp eller limmar du dit ett kardborreband?

/t
 
Varför inte två parallella glasfiberlister med hål i upplimmade mot taket med epoxi. Gummicord emellan. Du slipper allt genomgående och får en hygglig limyta mot kajaken. Bygger på kanske 1-1,5 cm och inga vassa kanter att slå i. Enkelt att tejpa dit och testa innan.
 

Bilagor

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    4.1 KB · Visningar: 617

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ta bort skott.

Jag är på väg att köpa en greanland touring men har som ni skriver lite funderingar kring packmöjligheterna.

Jag kollade på den och funderar på om man inte kan ta bort skottet som delar av fikaluckan mot stora luckan bak för att kunna få i mer skrymmande saker som tält.

Är det någon som gjort ett sådant ingrepp i en kajak.

/Stefan
 
Jag är på väg att köpa en greanland touring men har som ni skriver lite funderingar kring packmöjligheterna.

Jag kollade på den och funderar på om man inte kan ta bort skottet som delar av fikaluckan mot stora luckan bak för att kunna få i mer skrymmande saker som tält.

Är det någon som gjort ett sådant ingrepp i en kajak.

/Stefan
Skottet är ju lite för att att stadga skrovet också. jag vill nog behålla det. Jag har en greenland touring. Senast med tält delade jag på det. Stänger och en smal rulle går in på vardera sidan om skäddan. Framför fotstöden i sittbrunnen får jag in en ganska stor packsäck. Förskjut fotstöden när den ska in eller ur. (jag är 182cm).
 
Om du bara var ute efter plats för pumpen så hade jag fäst magnet på pump och kajak. En plutt med silikon (eller annat lim) på vardera borde hålla sakerna på plats.
 
Om du bara var ute efter plats för pumpen så hade jag fäst magnet på pump och kajak. En plutt med silikon (eller annat lim) på vardera borde hålla sakerna på plats.

Magnet kan vara vanskligt, då man ofta sitter och tittar på kompassen ganska nära. Finns risk att man hamnar i Finland (eller Danmark, ifall man faktiskt ville mot Finland) :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.