Smarta knep i sittbrunnen

Jag paddlar en liten kajak, en kajak med mycket låg volym och packmöjligheter. Därför är det av stort intresse för mig att prova och utveckla smarta praktiska lösningar vad gäller packningen. Jag börjar mer och mer utnyttja den volym man sitter i, nämligen sittbrunnen.
Jag har formskurit ett "vanligt" cellplastliggunderlag efter durken i hela sittbrunnen. Denna pryl fyller 4 användningsområden. 1, jag sover på den i tältet. 2, den agerar liggunderlag för fötterna under paddling. 3, jag drar upp kajaken på den när jag drar upp kajaken på kobbar, klippor och motsvarande. 4, den värmer, isolerar och minskar den kalla kondensen som bildas på durken.

Jag är trött på prylar. Prylar prylar prylar, usch. Jag gillar när man kan använda samma sak för flera ändamål. Men det är inte det jag är ute efter nu, nu är jag ute efter tips på följande:
Jag vill sätta upp ett förvaringsnät där jag i huvudsak kan ha min länspump i "taket" på sittbrunnen, precis som den bifogade bilden.

Är det någon här på forumet som har byggt något sådant? Jag undrar hur man ska fästa nätet, och hur man får tag på ett nät :)

/t
 

Bilagor

  • nät i taket.jpg
    nät i taket.jpg
    38.6 KB · Visningar: 1,669
Låter som ett kul projekt.

Jag har köpt nättyg på tygaffären, leta bland sporttygerna. Elastisk snodd har jag köpt på kajakaffären (går säkert att köpa på andra ställen också, kanske tygaffären, en sybehörsaffär eller liknande).

För att få fast nätet behöver du ju sätta fast några sorters öglor på insidan. Öglor borde ju gå att hitta på järnhandeln eller kanske nån båtaffär. Belastningen borde inte så vara så himla stor. Jag har testat att sätta fast en krok m glasfiber, jag vet inte hur det är med hållbarheten, men det var rätt lättarbetet även för nån som inte gjort nåt liknande tidigare.

Glöm inte att kontrollera att du inte kommer att bli störd av öglorna först bara.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Låter som ett kul projekt.

Jag har köpt nättyg på tygaffären, leta bland sporttygerna. Elastisk snodd har jag köpt på kajakaffären (går säkert att köpa på andra ställen också, kanske tygaffären, en sybehörsaffär eller liknande).

För att få fast nätet behöver du ju sätta fast några sorters öglor på insidan. Öglor borde ju gå att hitta på järnhandeln eller kanske nån båtaffär. Belastningen borde inte så vara så himla stor. Jag har testat att sätta fast en krok m glasfiber, jag vet inte hur det är med hållbarheten, men det var rätt lättarbetet även för nån som inte gjort nåt liknande tidigare.

Glöm inte att kontrollera att du inte kommer att bli störd av öglorna först bara.

Det skulle vara ganska surt om man gjort klart jobbet, allt är enligt sin ordning perfekt, men när man sätter sig ner så slår man i knäskålarna i öglorna! ;) Som du säger, det är nog bra om man kontrollerar allting innan. Men den stora frågan är hur man får fast öglorna. Har du något förslag?
 
bra fråga

Jag paddlar också en lågvolymskajak, jag har desutom små luckor, 15 cm rund lucka. precis som på det gamla 80 talet:)

Vilken kajak har du?

Jag kommer också hitta på någon lösning för att förvara saker i sittbrunnen.
 
Jo, men i förvirringen skrev jag det inte så tydligt.

Jag tycker att du ska sätta fast öglorna m glasfiber (epoxi förslagsvis, o väv, går att köpa på biltema). Behöver du en närmare förklaring säg till.

Kolla efter på youtube om hur du gör m glasfiber, det är enkelt (jag har bara testat ett par gånger så jag kan inte lika mycket om hållbarheten, m litar på de erfarna personerna som tipsat mig om tillvägagångssätt).
 
Ett alternativ ifall du inte hittar en väv är väl att helt enkelt bara ta ett enda långt elastiskt snöre och dra det som ett zick-zack-spindelväv (alltså samma princip som på däck) (behövs ju dock fortfarande många öglor).

Smart tänkt i vilket fall :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har gjort öglor genom att böja till av cykelekrar, ca 3cm rakt, sen böja upp en halvcirkel ca 1cm, sen 3cm rakt (om du fattar hur jag menar) och sedan sätta fast dem med epoxi o väv. Det borde väl rimligen gå att använda vanligt glasfiberspackel, men det finns säkert de som vet bättre än jag. Jag tror jag fick idén på Björn Thomassons sida (någon hade gjort däckslinefästen så) Om du har plast eller glasfiber avgör väl lite hur du kan få fast öglorna. Jag har själv hemmabyggd träkajak så jag är van att fixa dit lite grejor här och där med epoxi och väv. Det borde väl också gå att göra öglor av dubbelvikt glasfiberväv. lägg en tunn plastslang och vik väven runt och plasta sedan fast den, blir lite som på din bild

Kolla bara att det är smidigt att komma ur vid "wet-exit", jag paddlar också med liten sittbrunn och lågt fördäck, och har varit med om att grejor i sittbrunnen kan hindra lite när man ska ur. Lycka till!

Du får gärna lägga ut bilder om du fixar till nåt bra
MVH Lars
 
Jag köpte ett sånt nät från Kajaktiv. Öglor bockade jag till av rostfri svetstråd för gassvetsning.
Nu ska jag ta en cykelvända innan jobbet . Ha det.
 
Jag paddlar också en lågvolymskajak, jag har desutom små luckor, 15 cm rund lucka. precis som på det gamla 80 talet:)

Vilken kajak har du?

Jag kommer också hitta på någon lösning för att förvara saker i sittbrunnen.

Kul! Den kajak jag paddlar nu är en greenland touring, som förvisso har mer packutrymme än Illagan men håller fortfarande enligt min åsikt ganska låg volym. Hela akterdäcket ligger i princip bara någon centimeter över vattenytan när den är packad för tur och runt 2-3 centimeter när den är tom.
Jag har precis kommit hem från en 10 dagars tur runt hela Gotland och Fårö då jag och min paddelkompis paddlade varsin greenland touring. Vi bunkrade endast vatten längs med resan, och packningen blev inga problem om man kompromissar lite som mitt exempel ovan med liggunderlaget. Jag hade från början tänkt ha med mitt Exped downmat, men det var bara å glömma ;)

Jag tycker att du ska sätta fast öglorna m glasfiber (epoxi förslagsvis, o väv, går att köpa på biltema). Behöver du en närmare förklaring säg till.

Mm, det verkar som detta sättet är det bästa. Det känns lite spontant som bökigt, men sätter jag mig in i det hela lär det flyta på ganska bra. Det är ju ändå inget stort ingrepp jag behöver göra, det blir som den bifogade bilden ovan, typ 4 öglor av vikt glasfiber.

Ett alternativ ifall du inte hittar en väv är väl att helt enkelt bara ta ett enda långt elastiskt snöre och dra det som ett zick-zack-spindelväv (alltså samma princip som på däck) (behövs ju dock fortfarande många öglor).

Smart tänkt i vilket fall :)

Har faktiskt tänkt på samma sak! Problemet med en sådan lösning är att det är svårare och förvara småsaker, men för en länspump fungerar det ju utmärkt. Men jag tror jag hellre kör på ett schysst nät.

Jag har gjort öglor genom att böja till av cykelekrar, ca 3cm rakt, sen böja upp en halvcirkel ca 1cm, sen 3cm rakt (om du fattar hur jag menar) och sedan sätta fast dem med epoxi o väv. Det borde väl rimligen gå att använda vanligt glasfiberspackel, men det finns säkert de som vet bättre än jag. Jag tror jag fick idén på Björn Thomassons sida (någon hade gjort däckslinefästen så) Om du har plast eller glasfiber avgör väl lite hur du kan få fast öglorna. Jag har själv hemmabyggd träkajak så jag är van att fixa dit lite grejor här och där med epoxi och väv. Det borde väl också gå att göra öglor av dubbelvikt glasfiberväv. lägg en tunn plastslang och vik väven runt och plasta sedan fast den, blir lite som på din bild

Kolla bara att det är smidigt att komma ur vid "wet-exit", jag paddlar också med liten sittbrunn och lågt fördäck, och har varit med om att grejor i sittbrunnen kan hindra lite när man ska ur. Lycka till!

Du får gärna lägga ut bilder om du fixar till nåt bra
MVH Lars

Intressant idé. Men varför just cykelekrar?! Är det bättre än grov ståltråd?

Jag köpte ett sånt nät från Kajaktiv. Öglor bockade jag till av rostfri svetstråd för gassvetsning.
Nu ska jag ta en cykelvända innan jobbet . Ha det.

Schysst! När du kommer hem kanske du har lust å visa en bild påt' ?! ;)

/t
 
Jag förvarar min mobiltelefon i en vattentät förvaringspåse fäst i sittbrunnstaket med kardborretejp
Man kan ju tänka sig en stor ficka för pump mm. monterad på samma vis

/Rune
 
Jag förvarar min mobiltelefon i en vattentät förvaringspåse fäst i sittbrunnstaket med kardborretejp
Man kan ju tänka sig en stor ficka för pump mm. monterad på samma vis

/Rune

Smart idé! Så du kan lossa på påsen lite då å då, men den sitter fortfarande bra i fast? Har du självfästande tejp eller limmar du dit ett kardborreband?

/t
 
Den självhäftande kardborretejp jag har använt fäster jättebra mot plast. Mobilhållaren är inne på fjärde säsongen.
Viktigt att man gör rent ordentligt före montering förstås
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.