Slutspurt inför Vättern?

Vätternrundan rycker närmare. Nu är det bara några träningsveckor kvar. Grundträningen är avklarad (har ca 150 mil i benen). Vad gör man nu?

1. Ett sista ryck med mängdträning för att pressa upp milsiffran?
2. Snabba pass för att få upp tempot?
3. Aslånga pass för att känna på distansen?
4. Träna klungkörning?
5. Cykla på nätterna för att få in känslan?

???

Peter

Långa pass inför Vätternrundan

Jag är ingen expert, men jag skulle köra några pass på 10-15 mil. Inför förra Vätternrundan (min första) rekommenderade man på Vätternrundans hemsida att man skulle göra en längre tur på 10-15 mil cirka två veckor innan. I år rekommenderar de flera sådana turer och jag håller med, det skulle ha varit bättre för mig. Baken slet mest ont, jag hade inte ens träningsvärk efteråt i resten av kroppen. Att stretcha under cykling lärde jag mig under själva loppet, det kan man kanske träna på innan...

Lycka till!

/Raymond Bergmark

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Distans, det är mellan de sista 7 milen som är tyngst så nog behöver du distans. 10-15 kontinuerlig cykling är nog lämplig. Kläm in en fika mitt i.

Se sedan till att köra i jämnt tempo under loppet. Låt dig inte ryckas med i snabbare klungor innan Jönköping. Du skall känna dig riktigt fräsch i Jönköping. De tyngsta blir de sista 2/3 när det kommer att börja göra ont i rumpa och axlar.

Se till att hitta en bra klunga innan Jönköping och försök hänga med i den. Ligg inte och dra i onödan. Ligg heller aldrig ensam och kör. Ät och drick kontinuerligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips