Slut på Crescents toppmodeller?

Jag hör från olika håll att Crescent ska upphöra med sina toppmodeller, att de eventuellt ska heta Bianchi istället. Iofs har det väl i flera år varit så, att ramar tillverkade på Taiwan målats med olika beteckningar och sålts under olika varumärken i Europa och USA. Men deet skulle vara intressant att få veta mer. Finns info någonstans på webben?

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Crescent kommer i princip lägga ner alla modeller som kostar mer än 8000-10000kr. Anledningen är att många av dessa modeller har redan utvecklats i samarbete med Bianchi (www.bianci.com), tex har är det deras ramar etc som nyttjats. Detta skall tydligen gälla from 2003, och gäller både MTB och racers. Istället kommer Crescent lansera Bianchi som "prestigemärket" i sina butiker.

J.
 
Stämmer bra, har haft kontakt med crescent på mail och snackat med min lokala cykelhandlare.

Fick det här svaret av Monark/Crescent när jag hörde mig för den 10 september:
"Bianchi ingår i Cycleurope Sverige Ab och kommer att säljas på samma ställen som Crescent. Men det är en policy i vår koncern att alla dyrare cyklar skall marknadsföras under varumärket Bianchi."

När jag pratade med cykelhandlarn sade han att alla "dyrare" cyklar ändå tillverkades i Italien (Bianchi då).

Handlarn har föresten just kommit tillbaka från Aiya-napa där han har varit och provcyklat de nya modellerna (inte så tråkigt), ska in till veckan och höra vad han tyckte.

/Nyfiken
 
Borde bli billigare med färre färger och färre dekaler

had; sa:
När jag pratade med cykelhandlarn sade han att alla "dyrare" cyklar ändå tillverkades i Italien (Bianchi då).

Då borde de bli billigare. Det Grimaldi gjort är väl till stor del att låta svetsa ramar på Taiwan, som är världsledande (i varje fall när det gäller produktionskostnaderna), och sedan måla och sätta olika dekaler på dem. Om nu alla ska kallas Bianchi är det antagligen för att spara på lackering etc.

Grimaldihojarna är långt efter Specialized, Cannondale, Intense, Santa Cruz, Ellsworth, Titus m fl. De är t o m efter sin nordamerikanska motsvarighet, Trek-koncernen. Förhoppningsvis kan koncentrationen leda till en välbehövlig skärpning på ingenjörssidan. Fast visst är det lite trist att den klassiskt oranga Crescenten försvinner. Det skulle inte förvåna mig om de tappar marknadsandelar.

Per
 
Jag hakar väl på här, fast det har gått en tid. Höll nästan på att köpa en Crescent bara av den anledningen (att dom skulle upphöra) när jag jag köpte landsvägshoj i sensomras. Kunde ha varit kul att ha den sista generationen. Blivande samlarobjekt kanske?
Bianchiblått är faktiskt snyggare än orange, och färgen är etablerad över hela världen så rent businessmässigt är det ju rätt. Sverige är ju en ganska liten marknad. Men jag undrar hur det går för dom som tävlar i team Crescent? Vi som debatterar det här är ju mest intresserade om hur bra ramen är, vad det sen står för namn på den är sekundärt.
Men det som Per skriver väckte en tanke: Varför inte kolla med Grimaldi vad han vill ha för varumärket
och starta tillverkning av High-end hojar.
Eller göra som folket på Husquarna, när tillverkningen av crossmotorcyklar las ner i Sverige. Dom startade Husaberg, som rankas som ett av dom bästa märkena i världen nu. Får väl starta cykelfabriken Crescendo. Lär ju finnas en del duktigt folk som behöver nytt jobb :-(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Mäta om kedja/kasset/kransar är slut? Mountainbike 8
Nalleman GT Avalanche 1.0 slut...? Mountainbike 6
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.