Slut på Crescents toppmodeller?

Jag hör från olika håll att Crescent ska upphöra med sina toppmodeller, att de eventuellt ska heta Bianchi istället. Iofs har det väl i flera år varit så, att ramar tillverkade på Taiwan målats med olika beteckningar och sålts under olika varumärken i Europa och USA. Men deet skulle vara intressant att få veta mer. Finns info någonstans på webben?

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Crescent kommer i princip lägga ner alla modeller som kostar mer än 8000-10000kr. Anledningen är att många av dessa modeller har redan utvecklats i samarbete med Bianchi (www.bianci.com), tex har är det deras ramar etc som nyttjats. Detta skall tydligen gälla from 2003, och gäller både MTB och racers. Istället kommer Crescent lansera Bianchi som "prestigemärket" i sina butiker.

J.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Stämmer bra, har haft kontakt med crescent på mail och snackat med min lokala cykelhandlare.

Fick det här svaret av Monark/Crescent när jag hörde mig för den 10 september:
"Bianchi ingår i Cycleurope Sverige Ab och kommer att säljas på samma ställen som Crescent. Men det är en policy i vår koncern att alla dyrare cyklar skall marknadsföras under varumärket Bianchi."

När jag pratade med cykelhandlarn sade han att alla "dyrare" cyklar ändå tillverkades i Italien (Bianchi då).

Handlarn har föresten just kommit tillbaka från Aiya-napa där han har varit och provcyklat de nya modellerna (inte så tråkigt), ska in till veckan och höra vad han tyckte.

/Nyfiken
 
Borde bli billigare med färre färger och färre dekaler

had; sa:
När jag pratade med cykelhandlarn sade han att alla "dyrare" cyklar ändå tillverkades i Italien (Bianchi då).

Då borde de bli billigare. Det Grimaldi gjort är väl till stor del att låta svetsa ramar på Taiwan, som är världsledande (i varje fall när det gäller produktionskostnaderna), och sedan måla och sätta olika dekaler på dem. Om nu alla ska kallas Bianchi är det antagligen för att spara på lackering etc.

Grimaldihojarna är långt efter Specialized, Cannondale, Intense, Santa Cruz, Ellsworth, Titus m fl. De är t o m efter sin nordamerikanska motsvarighet, Trek-koncernen. Förhoppningsvis kan koncentrationen leda till en välbehövlig skärpning på ingenjörssidan. Fast visst är det lite trist att den klassiskt oranga Crescenten försvinner. Det skulle inte förvåna mig om de tappar marknadsandelar.

Per
 
Jag hakar väl på här, fast det har gått en tid. Höll nästan på att köpa en Crescent bara av den anledningen (att dom skulle upphöra) när jag jag köpte landsvägshoj i sensomras. Kunde ha varit kul att ha den sista generationen. Blivande samlarobjekt kanske?
Bianchiblått är faktiskt snyggare än orange, och färgen är etablerad över hela världen så rent businessmässigt är det ju rätt. Sverige är ju en ganska liten marknad. Men jag undrar hur det går för dom som tävlar i team Crescent? Vi som debatterar det här är ju mest intresserade om hur bra ramen är, vad det sen står för namn på den är sekundärt.
Men det som Per skriver väckte en tanke: Varför inte kolla med Grimaldi vad han vill ha för varumärket
och starta tillverkning av High-end hojar.
Eller göra som folket på Husquarna, när tillverkningen av crossmotorcyklar las ner i Sverige. Dom startade Husaberg, som rankas som ett av dom bästa märkena i världen nu. Får väl starta cykelfabriken Crescendo. Lär ju finnas en del duktigt folk som behöver nytt jobb :-(
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips