Slitstarkaste vildmarksbyxan från Lundhags

Klättermusen

Håller med Smogz om att Klättermusen Gere uppfattas ruskigt slitstarka. Mina heter Gere 2.0 och har bara hängt med i några månader men jämfört med andra jaktbyxor och friluftsbyxor jag haft är dom här betydligt rejälare. Kostar som två par vanliga friluftsbyxor men går nog att hitta med nedsatt pris.
Har inte prövat Haglöfsbrallorna men dom verkar rätt lika i material, snitt och detaljer förutom att haglöfsbyxorna har stretchpaneler på vissa ställen. Klättermusen är något stretchiga generellt i hela tyget.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Riktigt hållbart (om inte Lundhags är ett skall-krav) så tror jag som KLAGER att yrkeskläder är , bomull med många gram/m2, t ex någon snickarbyxa i tjock bomull härifrån:
https://www.blaklader.se/sv/produkter/byxor

Sen har bomull så klart andra nackdelar i naturen men om det bara är slitstyrka så tror jag på det - ännu slitstarkare är väl byxor med inbyggda skydd för t ex motorsågsförare men då med ännu mer avkall på friluftsmässigheten (tyngre och ännu mer svårtorkade).

Jag skulle själv inte valt ren bomull pga torktiden utan väljer hellre lite mindre tåliga och mer snabbtorkande.

/Patrik, var nöjd med ett par vindtäta friluftsbyxor från Tierra och har nu craft (efter tips i annan tråd här på utsidan man kan inte ge långtidsutlåtande på craftarna ännu)

Bomull är kass vad det gäller slitstyrka. Kanske en sågbyxa i nylon eller mc-byxor med mycket paraaramidförstärkningar kan vara något?

Också en röst på Haglöfs rugged mountain pant. Har två par som ser helt ok ut trots åratal av hård användning.

Kan dock nämnas att de slutat med den modellen... Någon som testat ersättaren? Håller den måttet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips