Slitna sulor Jörnkänga

Köpte ett par Jörnkängor förra hösten, köpte via Allmogejakt.
Sulorna är duktigt nerslitna längst fram vid tårna och bak vid hälen. Tycker nog att de borde hålla lite längre än ett år. Har gjort en uppskattning och har väl gått ca 100 mil, håller de inte längre än så? Skall jag bara låta det bero och köpa nya kängor, reklamera verkar ju inte gå.
Har försökt kontaktat Allmogejakt via mejl tre gånger men inte fått något svar överhuvudtaget.
Någon som har synpunkter, reflektioner eller andra synpunkter?
DSC_0827-1.jpg
DSC_0828-1.jpg
 
Det där ser ut att vara Vibrams skidsulor, de är gjorda för snö och mjukare underlag, på sten och grus så slits de ut snabbt. Jag vet att folk på Utisdan har fått sina Jörnkängor omsulade av Lundhags, kolla med dem.
 
Det skulle förklara slitaget. Dock så är de köpta som "Jörnkängan original" inget om skidsula. Är ju inget som visar att de är avsedda för skidåkning eller snö, är inte antifrysmodellen med filtinnersko
 
Näbben som man kan välja bort på Jörnkängan Original är till för skidåkning med en bindning som utgörs av en rem som spänns över tån, men precis som du säger så fragår det inte att det är så. Vet man inte om det sedan innan så är det nog ingen som tänker på det.
 
Är väl förtrogen med näbben och den typen av skidbindning.
Har haft ett par Lundhags Alaska där sulan sticker ut vid tårna och passar i en annan typ av bindning. De sulorna/kängorna funkade utan problem att vandra i utan att sulan slets ut på samma sätt.
 
Kolla med konsumentvägledare (kommunen brukar ha en sådan) vad som gäller. Men oavsett, köp inte nya kängor, få dem omsulade. Som någon sade gör vist Lundhags sådant om Jörnkängan är svåra att få tag i.
 
Är väl förtrogen med näbben och den typen av skidbindning.
Har haft ett par Lundhags Alaska där sulan sticker ut vid tårna och passar i en annan typ av bindning. De sulorna/kängorna funkade utan problem att vandra i utan att sulan slets ut på samma sätt.

Lundhags Alaska har Skywalksulan, som också finns som tillval på Jörnkängan. På mina gamla Alaska upplevde jag Skywalksulan som hård och lite opålitlig på blöta underlag. Jag har också Jörns Antifrys med vibramsidsula, har haft både med och utan skidkant, så när jag funderade på att köpa Jörn som sommarkänga så var jag tveksam till Skywalksulan men samtidigt misstänkte jag att vibramvalet var samma sula som till mina Antifrys, jag kontaktade Almogejakt och det visade sig att det var vibramskidsula. Ett tag funderade jag på att köpa ett par och skicka dem direkt till Lundhags för omsulning till en hårdare vibramsula men det kändes väl omständigt, så det blev inget köp.
 
Jag har anv Marmot med sulan för snö och regn och extrmt bra grepp troligen gått max 30 mil varav 25-27 på stigar och rösade leder med sten och grus och sand,ser bara lite slitage bak på hälen.
Ang reklamation lär det ju vara svårt att bevisa var du gått om du ej anv GPS och kan visa var du gått men om man jfr med slitage på sidor och förstärkingningar så är det ju stort slitage,ser dock ingen Logotype om märke på sulan på dina bilder brukar vara gult på nya.
Jag köpte på 80-talet Lundhags kängor med wibramsula och gick nog 50-100 mil minst och nu som vinterkängor till stövelbindning Gummi förstärkningen behandlades med glycerin och läder med skovax sulan ca 50% kvar är nu hård men helt utan sprickor el nedbrytning efter ca 35 år.
 
Jag har också ett par Jörnkängor med samma sula och typ av slitage, dock inte lika kraftigt slitage som på dina. Jag har inte haft nån tanke på att reklamera. Däremot på att byta sulorna. Även mina är köpta via Allmogejakt, och även jag har försökt få kontakt med dem. Mail har de inte svarat på, och jag har ringt ett flertal gånger och bara hamnat i telefonsvarare och där utan resultat lämnat meddelande om att jag önskade bli uppringd. Till slut ringde jag väldigt tidigt på morgonen, eller i alla fall vid åttatiden och då fick jag svar av en sömndrucken(?) röst som sa att jag skulle skicka dem direkt till Jörn. På frågan om han hade nån aning om leveranstid svarade han att det kunde vara allt ifrån nån månad upp till ett halvår...
 
Kika på Jörnkängan M96 hos Allmogejakt, där finns en flik där man väljer vilken sula du vill ha.

Har använt M96 modellen med mjuka sulan i 7år under jakt och visst var sulorna hårt slitna i tå området innan dom åkte i soptunnan.

Tog fram ett par nya Jörnkängan förra veckan ur förrådet, lade samtidigt en order på ytterligare ett par så man har när dom gjort sitt om en 7-8år.
 
Kika på Jörnkängan M96 hos Allmogejakt, där finns en flik där man väljer vilken sula du vill ha.

Har använt M96 modellen med mjuka sulan i 7år under jakt och visst var sulorna hårt slitna i tå området innan dom åkte i soptunnan.

Tog fram ett par nya Jörnkängan förra veckan ur förrådet, lade samtidigt en order på ytterligare ett par så man har när dom gjort sitt om en 7-8år.
Va? Du slängde kängorna istället för att sula om dem?!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.