Slitage vid aid

jag har börjat med trad klättring denna sommaren och suksessivt börjat skaffa mig ett rack.

En kamrat till mig föreslog att göra lättare aid övningar för att känna på att utrustningen håller och att placeringarna är korrekta. Då till min fråga, hur är det med slitaget från aid på utrustningen när du stått o hoppat i en kil? Tar du din aid utrustning till klippan och kör vanlig trad med risk för längre fall på den?

Frågan kan verka något paranoid, men i huvudsak är det hur mycket slits utrustningen genom aid?

Kil

Utan att utge mig för att vara metallurg så kolla på kilen är det några skador på vajern, kraftig böj eller annat så spar den för framtida aitdlättringar, annars så använder jag mina för trad det har funkat än så länge!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips