Kängor för Mt Blanc och liknande

Hej!
Jag och min fru planerar att ta oss upp på Mt Blanc nästa sommar och börjar planera lite utrustning, inköp osv. Vi var i Chamonix nu i somras och hyrde kängor och stegjärn i samband med glaciärskola på Mer de glace. Eftersom jag fick skoskav av mina hyrkängor och inte vill tvingas bryta av ett så banalt skäl tänkte jag skaffa egna innan. Well, en del av sanningen är naturligtvis också att jag gillar att äga mina egna prylar...
Hur som helst, jag har kollat i forumen och snackat med folk i affärer både i Sverige och Chamonix och blir inte riktigt klok på hur kraftiga doningar som behövs. Åsikterna går lugnt sagt isär... Jag förstår att det inte finns något självklart rätt eller fel i den här frågan men jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter från er som är mer erfarna.

Planen är alltså Mt. Blanc och förhoppningsvis liknande äventyr framöver. Det kommer troligtvis inte att bli aktuellt med turer som kräver annat än som mest enklare klättring. Jobbar lite försiktigt på att få hustrun mer intresserad av klättring men hoppas inte på för mycket.

Jag passade på att prova lite olika modeller i Chamonix, Scarpa Summit, La sportiva nepal trek och La sportiva Khumbu. Trevliga kängor i lite olika kaliber. Sedan bor jag nära en Friluftsland-butik som säljer Scarpa Manta också.

Jag vore mycket tacksam för lite råd och synpunkter beträffande kängval i allmänhet och de nämnda modellerna i synnerhet. Även andra tankar kring våra planer kan vara intressant att ta del av!

Mvh Henning
 
Denna fråga har varit uppe tidigare. Svaret är rätt enkelt. Du bör använda en storsko på Mont Blanc, dvs en stegjärnsfast känga. En del förespråkar semistyva kängor, så det blir lite behagligare att vandra på stigar. Notera här att semistyva bara innebär att det går att böja skon någon cm.

En grundregel är att desto tuffare terräng desto styvare känga. Turerna på Mont Blanc går i stor utsträckning på glaciär, vilket innebär att du går med stegjärn vilka fungerar bäst på helt styva kängor.

Försök hitta ett par i vilka du inte lyfter din häl i. Notera att det är stor skillnad att gå på plan mark i en butik och gå på snö/is och brant stenig terräng. Jag får ont av mina storskor rätt snabbt ifall jag går med dem i stan, men ute bland bergen kan jag gå utan att få ont.

Se också till att tårna inte stöter vid framtill, gå runt på tå i dem som ett test. En kompis till mig fick stor problem pga detta efter några dagars klättrande, dock på is där du drämmer in foten hela tiden.

Vilket märke är mer en smaksak. Alla de du nämnt är stora välrenoverade märken, så du får nog inget problem med kvaliteten ifall du köper någon av deras skor.

Mer info om Mont Blanc kan du förresten hitta på min webbsida: http://www.viktorjonsson.se
 
Tack för ditt svar Victor!
Jag är medveten om att frågan har varit uppe tidigare men svaren har inte varit helt entydiga. Precis som du skriver så förespråkar vissa halvstyva, andra följer din linje.

Jag vill ju helst inte köpa ett par för klena kängor som underkäns av guiden så att jag ändå står där med hyrkängor i slutändan... Å andra sidan tror jag att många turer bortsett från Mt B kommer att bestå i vandring på sten med passager över glaciärer, då känns det ju lite surt med ett par supertunga kängor med stenhårda platta sulor. Jaja, den kompromiss som har bra egenskaper för alla underlag lär ju knappast finnas. Suck! Blir väl ändå att man åker ner med två par kängor och ett par sandaler...

Det där med kyla förresten, hur kallt kan man räkna med på sommarturer till den här höjden? Och är det kallare med stela kängor än med vanliga vandringskängor? Fötterna rör sig ju mindre menar jag.

Synpunkter på Scarpa Vega ? Lite overkill för mina behov kanske. Går på rea för knappt 1700 svenska kronor på andra sidan Öresund och det är ju rätt konkurrenskraftigt. Verkar ju vara en väl beprövad känga om än sjukt tung, 2,7kg!

/Henning
 
Tjena, jag har ett par sånna här Millet kängor

http://www.millet.fr/fileadmin/templates/millet/catalogue_hiver/MIG1109_0335_Z.jpg

att det blev just dessa beror väl mest på att jag råkade hitta dom på grym rea i Schweiz, men dom funkar så bra att jag gärna rekomenderar dom. Kanske inte senaste high-tech designen men dom gör jobbet ..och så gillar jag personligen att det är en sån där "plastläpp" i fram också så man bara behöver knäppa fast stegjärnen och köra. Men det är ju en smaksak.


Å andra sidan tror jag att många turer bortsett från Mt B kommer att bestå i vandring på sten med passager över glaciärer, då känns det ju lite surt med ett par supertunga kängor med stenhårda platta sulor. Jaja, den kompromiss som har bra egenskaper för alla underlag lär ju knappast finnas. Suck! Blir väl ändå att man åker ner med två par kängor och ett par sandaler...

745 g styck uppger tillverkaren vilket väl är i paritet med "vanliga" membrankängor. Tror att du klarar dej med ett par kängor av denna eller liknande typ + (om du vill) ett par lätta trekkingskor att ha under anmarsch. Ser inte rikigt behovet av ytterligare ett par "standardkängor" då det är myyyyycket glaciär så fort man kommer upp på lite höjd, inte bara på Mt Blanc. I alla fall är det min erfarenhet.

Mvh
/Björn
 
Blir väl ändå att man åker ner med två par kängor och ett par sandaler...
Jag körde på kombinationen "tennisskor" och Scarpa Vega. Så länge det inte är många snöfläckar fungerar de lättare skorna upp till refuge Tête Rousse. Resten av vägen är stegjärnsfasta skor att föredra. De lättare skorna lämnas med fördel "någonstans" innan toppattacken.
 
Det finns många modeller att välja mellan, själv hade jag problem med skav på hälarna efter att ha provat La Sportiva Nepal Top samt Trango modellen. I Chamonix hyrde jag Scarpa Jorasse som jag tyckte kändes väldigt mjuk och skön. Jag har ganska breda fötter så lilltårna fick lite stryk men inte mer än att jag stod ut. Dessutom körde jag med dubbla sockor och en storlek större än normalt, se till att kängorna inte sitter för tigth, då kan det bli kallt.
 
Tack skall ni ha för synpunkterna!

Åker (hem) till GBG om ett par veckor och tänkte passa på att kolla i lite affärer då. Misstänker att Femmans sport och hmm, den där affären på Magasinsgatan som jag inte minns vad den heter, kan ha lite varianter.
Finns det fler besöksvärda affärer för ändamålet i GBG?

IslandTraveller, vad tycker du som går i ett par Vegor? Är du nöjd eller borde jag langa upp lite mer pengar och få ett par lättare?

För pengarna är naturligtvis en aspekt, av alla kläder man köper måste ändå ett par storskor vara något av det smalaste i användningsområde man kan tänka sig...
Möjligtvis att ett par riktigt varma tillochmed skulle kunna hålla en varm vid vinterfågelskådning på Vombs ängar. Nä, skojjar bara, så varma skor finns inte ;)
 
Själv har jag faktiskt lite svårt att tro att de tiotusentals personer som går upp på Mont Blanc varje år har storskor allihopa? Eller är det som en bowlinghall med uthyrare nere i Chamonix som ser till att varje par får gå upp tillräckligt många gånger för att det skall löna sig?
 
I Sverige verkar det skapas en slags onödig myt (eller hype) kring dessa slags kängor.. bara namnet verkar avskráckande: Storskor..! Vad är detta? I utlandet kallas de mer vanligen Bergskángor, Stegjárnsfasta kängor, Styva kängor etc. vilka ju är mer beskrivande - och mindre avskräckande - benämningar

I länder där bergsaktiviteter i nâgorlunda brant och i snöig/isig/mixad terräng är lite mer av en "folksport" jämfört med Sverige (CentralEuropa, Spanien, Italien, USA/Canada etc.) är köpet av ett par styva (eller halv-idem) kángor en helt naturlig del av vardagen om man gillar att bestiga berg, och jag tror inte mànga funderar tvà gânger om de ska ha ett par "storskor"" eller ej. Priset behöver inte heller var extremt högt, utan man kan fà en bra bergs-kánga för samma pris som en vandringskánga i Sverige.

Man kan ju exempelvis jämföra Sverige med Spanien: i Sverige har väl det ganska vanligt att folk har ett par skridskor hemma i garderoben, áven om de inte spelar hockey i elitserien, medan antal sâlda par skridskor i Spanien antagligen begránsar sig till de som aktivt nyttjar dem i nâgons lags sport. Â andra sidan har de flesta spanjorer som gillar bergs/outdoor aktiviteter i Pyreneerna, Picos de Europa, Gredos etc även ett par "storskor" i garderoben vilka plockas fram med jámna mellanrum (i Spanien under vinterhalvàrets bergsövningar).

I Spanska forum gáller de flesta käng-fràgor just denna typ, medan det i Sverige av naturliga skál mest rör sig om kángor för fjállvandring. Spanska nätbutiken Barrabes har som jämförelse med utbudet i Sverige idag 17 modeller att válja bland vad gáller helstyva láderkángor och 20 halv-styva.
 
IslandTraveller, vad tycker du som går i ett par Vegor? Är du nöjd eller borde jag langa upp lite mer pengar och få ett par lättare?
Jag är hitills nöjd med mina Scarpa, det är dock inga skor man studsar fram i. Har inte ägt andra "storskor" så jag har inte mycket att jämföra med. Fötterna hålls varma men emellanåt brukar jag "vifta" lite tårna för att hålla igång blodcirkulationen. Fungerar helt klart i Alperna om man i övrigt är rätt klädd.

Har även ett par Meindl Makalu Pro http://www.blackislander.co.uk/shoppics/big/176.jpg som är semistyva (klass C/D) för stegjärn. Använde dem på Elbrus upp till ca 5 000 m höjd under goda förhållanden. Sådana skor _kanske_ fungerar på Mont Blanc maj-september med dubbla strumpor och om man inte är lättfrusen. De fungerar bra vid pimpling! :)
 
I utlandet kallas de mer vanligen Bergskángor, Stegjárnsfasta kängor, Styva kängor etc. vilka ju är mer beskrivande - och mindre avskräckande - benämningar

Intressant skrivet! Som Malindo påpekar så är grundregeln att du helt enkelt bör ta dig en titt på stegjärnsfasta kängor. De flesta duger till ditt ändamål och vissa är varmare än andra (där måste du helt enkelt välja själv), men jag skulle dock föredra en lättare känga och inte så superstyv (är helt enkelt skönare att gå i de flesta lägen).

Mina två förslag men kräver olika bindingstyper:

Scarpa Triolet:
scarpa_triolet-gtx-goretex_orange-rot_orange-red.jpg


Scarpa Jorasses:
100192-00_th.jpg


Vandra lugnt!
 
Ett snabbt sátt att se om kángan är 100% styv eller ej är att kolla om den har en flärp bâde vid hälen och vid i fronten för att fästa stegjärn med främre bygel (dessa kallas här automatiska stegjärn: bild 3). Se tex Scarpa Jorasses ovan. Helstyva kängor har i regel sâdan främre flärp. Det är enbart med 100% styva boots som det är rekomenderbart (och tekniksktmöjligt pga flärp eller inte flärp) att använda sâdana stegjärn, vilka ju är att föredra om man vi att de ska sitta riktigt stadigt pâ kängan utan att glappa det minsta (nödvándigt vid avancerad teknisk kláttring).

Är bergskängan inte 100% styv saknas flärpen därframme (se carpa Triolet ovan), eftersom automatiska stegjärna lätt kan lossna fràn kángan om den flexar lite. Halvstyva stegjärnsfasta kängor har som regel dock bakre flârp fâr sk. halvautomatiska stegjärn, dvs. inklippning bak men korg/remmar därframme (bild 2).

Helstyva kängor är att föredra om kängan främst ska användas till bergsbestigning i brant (45-50º och däröver) i snöig/isig terräng. Halvstyva är oftast ett bekvämare och allsidigare alternativ om man fr.a ska anvánda kángan till alpin trekking med inslag av moderat teknisk klättring, glaciär etc.

ataduras.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OnMyWay Ang kängor Alpin / Bigwall 11
The_Lost_Cyclist Söker efter varma kängor som fungerar bra med stegjärn OCH vanlig trekking Alpin / Bigwall 16
Hobbe21 Vad ska jag köpa för kängor? Alpin / Bigwall 2
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
raxzz Mt Blanc Alpin / Bigwall 26
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
CS Mt Blanc på vintern Alpin / Bigwall 30
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
brunolundh Mt Blanc Alpin / Bigwall 5
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
Bramserud Mt Blanc Yeessss Alpin / Bigwall 2
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
Räv Rävsson Mt Blanc i Juli Alpin / Bigwall 9
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Markuz Mt Blanc under kristiflygare!(20 maj) Alpin / Bigwall 0
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.