Slipradie hos olika skridskor

Är det någon som känner till ungefärliga värden på "slipradien" hos olika skridskotyper? T.ex.
Hockey
Långfärd
Klappskenor

Tack på förhand!
/
Hasse

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Slipa krumt

Vanliga radie på långfärdsskridskor är mellan 20 och 30 meter. De skridskor som säljs ligger ofta kring 30 meter. Hastighetsskridskor ligger ofta runt 20 meter, något mer för långlopp och naturis. För short-track ligger radien ofta runt 7 meter, bandyrör ungefär lika mycket. Konståkare ligger på c:a 2,5 meter. Hockeyrör har ofta inte cirkulär kurva men ligger väl motsvarande mellan konståkning och bandy.

Personligen tycker jag att man får en roligare skridsko med en kortare radie. Det blir mycket enklare att svänga och t.ex. köra slalom mellan snöfläckar. Jag har själv ett par med 12 meters radie som jag gillar skarpt. Kanske inte optimalt för en bra placering på vikingarännet, men i övrigt märks inte att de är långsamma eller att de är vingliga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips