Skule shape R/S 2 eller Skule R/S 2 ?

Ännu en "vilket tält ska jag välja och vad är det för skillnad-fråga". Har sökt lite men verkar inte som att det finns så mycket information om just shape-varianten.

Skule kostar 3800 och shape är 1000 kronor billigare.

skule shape sägs vara ett 3-säsongstält medan skule benämns som ett 4-säsongs.

Vad är det som gör att man kan använda det sistnämnda även på vintern?

Absiden verkar vara något större och så är det samma höjd i hela tältet till skillnad mot shape som sluttar.

Som det ser ut nu kommer jag använda tältet till en ensamvandring i slutet av sommaren. Men samtidigt så vill jag inte begränsa mig till att vara ensam inför kommande användning och om man är två kanske shape är i minsta laget?

Budgeten för tältet är absolut max 4000:- och om man kan komma undan med mindre är det givetvis en fördel. Därför blev jag mycket intresserad av skule shape då det ligger under 3000 är mycket lätt och verkar vara väldigt smidigt.

Vad har ni för tankar, idéer och tips?

Vikt eller utrymmen?

Jag tror att det är såhär enkelt:

Vanliga Skule:
Bra utrymmen, bra ventilation men högre vikt.

Shape:
Sämre utrymmen, sämre ventilation men lägre vikt.

Alltså: vad prioriterar du? Vikt eller utrymmen?

(Jag gissar att Shape är mindre lämpligt för vintertältning beroende på att ventilationen är sämre)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skule

Hejsan.
Jag äger ett Skule R/S 2, gissar att det är samma tält. Jag tycker att det är en bra kompromiss mellan ett lite trångt 2 manstält och ett stort enmanstält. Jag använder det både ensam och med sällskap.
Några synpunkter: Absiden känns ibland lite för liten, har inte vintertältat med sällskap, men gissar att det blir lite trångt då. Dessutom är den för liten för att laga mat (bensinkök), gäller sommar. Det är iofs ganska smidigt att haka loss innertältet och få en jätte-absid. Vet dock inte hur detta skiljr sig mellan de två tälten du frågar om.
Ventilationen funkar utmärkt.

Hör av dig om du har specifika frågor.

mvh //
Morgan
http://www.morganochtorun.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips