Jag funderar på att köpa en laserskrivare för att kunna skriva ut kartor som tål vatten. Jag vill gärna höra från andra här som har erfarenhet av saken vilka skrivare ni använder.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skriva ut kartor med laserskrivare
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
Fungerar utsökt . Skriv på "Polyesterpapper" så kan du läsa kartan inne duschen utan att den förstörs- Xero Never Tear använder jag men det finns billigare varianter. Vilken laserskrivare som helst borde fungera. (Jag har en OKI MC352)
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Stort tack!Fungerar utsökt . Skriv på "Polyesterpapper" så kan du läsa kartan inne duschen utan att den förstörs- Xero Never Tear använder jag men det finns billigare varianter. Vilken laserskrivare som helst borde fungera. (Jag har en OKI MC352)
Ett alternativ är ju förstås att skriva ut kartorna på vanligt papper och sedan laminera de utskrivna kartorna.
Laminaten finns ju i olika tjocklekar, beroende på vilken smidighet du vill ha.
Å enklare lamineringsmaskiner brukar ju bli närmast gratis, om du samtidigt köper några paket laminat....
Slutligen, tänk på att kartutskrifter (och fotoutskrifter) brukar dra mycket toner, jämfört med vanlig text och tabeller.
/Niklas
Å enklare lamineringsmaskiner brukar ju bli närmast gratis, om du samtidigt köper några paket laminat....
Slutligen, tänk på att kartutskrifter (och fotoutskrifter) brukar dra mycket toner, jämfört med vanlig text och tabeller.
/Niklas
Det klart bästa och i längden billigaste är att köpa tyvek kartor. Tex Calazos kartor täcker ofta ca 7*10 mil och är vatten- och rivtåliga. Kostar runt 160 kr och har ofta värdefull info om vandringsleder, rastplatser, startplatsen för paddling och långfärdsskridsko.
Om man då vill skriva ut och inte vill vill investera i en färglaser så kan man prova med ett större bibliotek. Dom brukar vanligen erbjuda utskrift i färg. Sedan kan ha kartan i en plastficka. Laminat blir för styva enligt min mening.
Om man då vill skriva ut och inte vill vill investera i en färglaser så kan man prova med ett större bibliotek. Dom brukar vanligen erbjuda utskrift i färg. Sedan kan ha kartan i en plastficka. Laminat blir för styva enligt min mening.
Håller med om plastficka och laminat.
Det är smidigt att skriva ut på biblioteket men tyvärr brukar de inte tillåta att man använder eget papper, annars kunde man ju skrivit ut direkt på allväderspapper på biblioteket.
Kanske om man pratar med dem..
Håller med. Men att skriva ut själv på vanligt papper kan vara ett alternativ om det är ett område man inte tror man kommer tilbaks till. Man kan foga ihop flera A4 med papperslim och använda kartplast för att öka beständigheten.Det klart bästa och i längden billigaste är att köpa tyvek kartor. Tex Calazos kartor täcker ofta ca 7*10 mil och är vatten- och rivtåliga. Kostar runt 160 kr och har ofta värdefull info om vandringsleder, rastplatser, startplatsen för paddling och långfärdsskridsko.
Thure
Så har jag gjort tidigare, men nackdelen med det är att de kartorna är svåra att vika och om man har med sig kartor över ett stort område blir det också tungt. Plaslaminaten väger en del.Ett alternativ är ju förstås att skriva ut kartorna på vanligt papper och sedan laminera de utskrivna kartorna.
/Niklas
Liknande trådar
- Svar
- 39
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg