Skottar i Sarek

Hej

Jag och min fru skall förhoppningsvis göra en 8-10 dagars tur i Sarek i sommar (mtten av Augusti).
Kruxet är att vi bor i Skottland och har diverse frågor gällande resan dit mm.

1) Vi kommer nog att ha en omgång kläder som vi kan resa i tillbaka fån vår vandring, men vi vill ju inte kånka runt på en massa onödinga kläder. Finns det något ställe att lämna grejer i "närheten" av Sarek. Eller vore det bästa att låsa in en väska på Gällivare flygplats?
Har någon gjort något liknande förr?

2) Finns det någon plats inne i nationalparken som är bättre för att slå upp ett basläger för ett par dagar med ett par toppturer eller avstickare. Eller vore det bättre att röra på sig var och varannan dag?

3) Än så länge har vi tänkt att knalla upp på Svarta Spetsen och Snawavagge. Vilka andra sevärdheter skulle ni rekommendera?

Tacksam för svar.

Jonah

1) Jag har lämnat kläder på Kvikkjokk fjällstation för en mycket billig penning. Kan tänka mig att det också går att göra i Saltoluokta och Ritsem.

3) Listan kan bli MYCKET lång. Några toppar jag kan rekommendera är Vuoinestjåkkå, Pårte och Låddepakte. En som jag hört mycket gott om - och sett mkt vackra bilkder från - är Nåite. För att ta sig till Nåite måste ni upp på Luottolahko som är en fantastisk sevärdhet i sig själv - vid fint väder.
Annars tycker jag faktiskt att de stora, lättgångna dalgångarna är sevärdheter nog.

HåkanF

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag håller med det Majjen rekommenderar.
Men jag vill dock påpeka att om man inte har varit uppe på Skierfes topp vid bra väder och fått uppleva den fantastiska utsikten däruppe, så måste man bara helt enkelt dit!

God tur!

1. Bussgods är en smidigt lösning. Lämna in ert extra baggage i Gällivare (Bussterminalen vid järnvägsstationen) eller på bussen ut till fjällen, sen kan ni hämta ut det på någon fjällstation eller på bussen.

2. Det beror på vilka toppar ni vill upp på. Har ni glaciärvana och vill upp på lite mer svåråtkomliga toppar i Sarektjåkkåmassivet kan ni göra basläger vid Mikka. Därifrån kan ni också gå ner till Låddepakte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips