Skogsskidor för ospårat

Förresten, ingen som har provat både Vita Blixten och Tegsnäs (eller för den delen Bo Östergrens) hävdar att Vita Blixten är en bra skida (om det inte är skare)...

Jag har erfarenhet av både Vita blixten och Tegsnäs (75 mm). Vita blixten är prisvärd eftersom den är så billig och dom duger bra i skogen. Men som lössnöskida har jag inte haft några bättre än Tegsnäs, många klasser bättre än allt annat jag åkt på. Olskogen och Östergrens verkar vara av liknande konstruktioner, men de har jag inte prövat.

Epok-bindningen höll inte länge för mig, den sprack helt enkelt. Jag kör med Rottefella Telemark som dessutom är mindre sladdrig än Epok när det bär utför.

Calle
 
Min melodi

Jag har erfarenhet av både Vita blixten och Tegsnäs (75 mm). Vita blixten är prisvärd eftersom den är så billig och dom duger bra i skogen. Men som lössnöskida har jag inte haft några bättre än Tegsnäs, många klasser bättre än allt annat jag åkt på. Olskogen och Östergrens verkar vara av liknande konstruktioner, men de har jag inte prövat.

Epok-bindningen höll inte länge för mig, den sprack helt enkelt. Jag kör med Rottefella Telemark som dessutom är mindre sladdrig än Epok när det bär utför.

Calle

Gillar man skidåkningen som sådan är valet av stadig bindning viktigt och Rottefella super telemark ett bra val. När det gäller skidor så har Tegsnäs den bästa skärningen för god manörerbarhet i utförslöpor.
 
hej
vita blixten passar bra att användas som "slit och släng"-skidor bland sten och stock.
annars föreslår jag att du använder dina pjäxor, skaffar riktiga bindningar och köper nåt bra istället.
i lössnö funkar långa skidor bra.
ska du åka skidor funkar turskidor bättre.
det finns breda turskidor oxå, brukar benämnas jaktskidor.
ett bra alternativ är telemarksskidor.
stighudar finns för fäste.
ska du vara på skrå vill du ha stålkanter.
har du hund vill du undvika vassa stålkanter.
i skogen vill du ha lite kortare skidor eller snöskor.

;)

vänligen nils
 
Vita Blixten

Du kan inte få bättre skidor för under 400 :- som Vita Blixten brukar kosta på div. Surplus! Mina 3 par var Freebies :)
 
Östergrenskidor...

De skidor som skall vara helt överlägsna är Bo Östergrens skidor. Han bor i Jokkmokk och du hittar på typ Eniro. Skidorna är handbyggda, utvalt trä, gammal konstruktion med helt fantastiska lössnöegenskaper. Alla som prövat dem är helt sålda!

Bo Östergren byggde ett par medar till en hundsläde som jag har. Den släden har enormt bra egenskaper oavsett om man kör med last eller med släden tom.
Mvh
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Jag använder tegsnäs.
Men i tätare skog och när det är dåligt med snö är vita blixten bra. Inte så långa när träden står tätt. Med en epokbindning på blir skidan lättare och skadar inte sidorna av kängorna vilket armens gör. Dessutom behöver man inte vara rädd om vita blixten.

Drömmer lite om ett par östergren..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.