Skogsmöss som käkar tält!

För det första:
Jag tänker aldrig mer förvara käk inne i tältet. Bättre då att hänga upp matpåsarna i tvätt/vädringslinan.

Jag har haft påhälsning av skogsmöss två gånger hittills. Första gången var det ett hål i nederkant av innertältet. Jag trodde först att det var klockan som skavt hål, då jag glömt den i tältet vid hoppackningen.
Andra gången hade en musjävel käkat sej igenom golvet. Tältet har ett golv av lättviktspressenningstyp.

Nu kan jag ju undra lite löst:
Om jag går och köper ett dyr-tält, så vore det ju jättetrist om det bleve uppätet av dessa odjur!
Man kanske skall hålla sej till lite billigare varianter, om det skall vara på det här jävla viset?..

Strmbrg,

Det är väl detta som kallas att leva ”ett med naturen”.

Mycket närmare djurlivet kan du ju knappast komma. Sen är det faktiskt så att det är du som är inkräktare i deras revir.

Har själv fått in möss i tältet utan att ha någon mat där inne, det är nog bara så att de är nyfikna av sig. De har dock inte gnaget sig in utan kommit in på något annat sätt.
En natt för ett par år sedan när jag tältade med familjen höll ett par möss oss vakna en hel natt med att ”åka kana” nerför tältduken. Måttligt roligt för oss.

/g

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Läder -en delikatess!

På fjällvandringen under sommaren 2001 (lämmelåret) så fick jag mina lundhags-läderkängor förstörda av någon gnagare (troligtvis lämmel). Jag hade som vanligt ställt kängorna i absidien på kvällen och morgonen därpå så var det gnag-märken på läderdelen. På vissa ställen var lädret så tunnt att det var nära nog hål. Så läder och troligtvis lädersmorningen som innehåller fett vax och tjära verkar vara en delikatess i bland gnagare!

/Gunnar

Läder kanske man kan förstå.

Men syntetisk tältväv ? Tur att "våran" lämmel endast gav sig på tältpackpåsen. (Också 2001)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips