Skogslöpning med Bluetooth GPS

GPs passion håller koll på sirf versionerna. det var en del problem med bl a royalteks, rapporterades bl av piloter för den registrerade inte över 300 km/t. Värre för övriga var att den lämnde ojämn utsignal ibland, ledde till ryckiga rörelser vid navigering. Sirf-versionen är inte info som fabrikanten belastar kunderna med.

Undrar du får du väl ställa en fråga på gpspassions forum. jag vet inte mer än vad jag läst där.

En bt-gps på pannband bör vara mkt lätt. Min royaltek 2010 väger idag 67 gram på en brevvåg.
 
Tack för alla tips, råd och länkar :)

Det lutar åt en Globalsat BT-359 som verkar ha bra pris/prestanda-faktor. Tyvärr framkommer inte vikten någonstans. Jag får nog gå till en butik och känna på den. Den har ingen antennutgång. Det har en del andra blåtands-GPS:er. Det är kanske inte så nödvändigt med antennutgång på en blåtands-GPS, eftersom meningen är att man placerar den där det är bra mottagning. Bilantennerna passar inte så bra för löpning heller. Men man skulle ju kunna tänka sig att man har GPS:en i en vattentät ficka och drar ut en antenn (hemmatillverkad?) som man snurrar runt t.ex. armen. Är jag helt ute och cyklar?

Det börjar bli lite tekniskt. Kanske får byta till gpspassions forum snart, men jag fortsätter här ett tag till.
 
Anledningen att det finns yttre antennuttag på t ex royaltek är att man kanha takantenn vid bilkörning.
En hemmagjord antenn kommer inte att fungera, hitta på ett bra ställe att ha den istället. Liten ficka på axeln eller överarmen?

De innehåller en patchantenn så bäst är det om bt gpsen hålls horisontellt.

Holux GPSLim 240 väger bara 35 gram:

http://www.holux.com/product/search...tx.htm&target=gpsreceiver04&level=grandsonson

så den kan nog vara intressant att titta på också.Såg den först nämnd på http://www.sirf.com
[Ändrat av jonasolof 2007-02-16 kl 20:00]
 
Ny version...

Anders M; sa:
Jag såg en reklamvideo för Forerunner 305 på Garmins hemsida. Där gjorde de reklam för att den funkar i skogen, men det var inte mycket till skog. Det var rena parken jämfört med den skog jag springer i. Jag brukar springa med karta och kompass även i tät granskog. Ja, jag gillar även gammaldags navigering. Funkar GPS:er när man springer i sådan skog?

Forerunner 305 ser onekligen fin ut. Man blir ju lite sugen på den. Men jag ska nog undersöka blåtands-GPS:erna först.

... av mjukvaran har gjort den ännu bättre i tät skog... och jag har aldrig tappat kontakten med satelliter... men den kräver nån minuts uppkoppling vid start... har man bara låst några (5-10) satelliter så funkar den i mycket tät skog... däremot har jag hört om probs i storstäder vid höghus odyl... brukar ha med den när jag plockar svamp också... kanon när man skall tillbaka till bilen, då vet man hur långt det är, samt hur lång tid det beräknas att ta tillbaka... har aldrig diffat mer än en meter...

Har du fler, mer avancerade frågor kring GF 305 så rekommenderar jag att besöka http://www.puls.se där kan du nog få alla svar du söker...
 
Holux 240 ser otroligt bra ut.. Det är nog inga problem att fästa den på lämpligt ställe på kroppen, så liten som den är. Jag såg den till salu för 899 kr. Överkomligt, speciellt eftersom jag redan har telefon med lämpliga mjukvaror.

Kul att höra en bra recension av GF 305. Ett annat alternativ är Suunto X9i. Den finns på rea just nu på Addnature. Någon som vet om den har lika bra mottagning som GF 305?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
ostat Bluetooth Navigering 7
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
Tumbleweed Bluetooth-GPS med inbyggd logg? Navigering 8
karinph Holux Bluetooth Navigering 3
swefatalerror Bluetooth GPS Navigering 2
mattias_altin Bluetooth GPS - Hjalp att valja Navigering 1
swedboy Bluetooth GPS Navigering 1
DTM Erfarenheter av Holux GR-230 Bluetooth mottagare Navigering 1
tuomi Bluetooth GPS & mobiltelefon Navigering 0
henkeberts GPS via Bluetooth - Kartsystem Navigering 3
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.