Skogslöpning med Bluetooth GPS

Jag började denna diskussion i en annan tråd men tycker att det behövs en egen tråd istället.

Jag är ute efter en Blåtands-GPS-modul till mobiltelefon för programvaror av denna typ:
http://www.mobileyes.com/trackpal/
Tanken är att jag ska kunna använda den när jag löper i skogen. Jag har en liten GPS-modul idag som har dålig mottagning.

Vädertålighet är inte ett krav om den fixar mottagning i en ficka. Annars kan man ju tänka sig att ha den i ett vätskebälte runt midjan. Då är det bra med vädertålighet.

Jag fick ett tips om www.gpspassion.com och jag ska erkänna att jag inte hunnit kolla igenom den sajten helt och hållet. Men det kanske finns någon som har erfarenhet av Blåtands-GPS för just skogslöpning?
 
ja den är det. Alla nya modeller förs in i den jämförelsen så småningom. Jag känner inte till någon site som har större bredd och ambitionsnivå än gpspassion.Dessutom är karln som driver det ameriakniserad fransman nu bosatt i Paris så dom täcker även europeiska intressen bra.
 
Garmin Forerunner 305

Jag vet inte riktigt vad du egentligen har för behov... men jag springer en hel del i skogen, åker skidor och cyklar mtb och racer.... och mycket annat förstås... jag har alltid min GF305 med mig... löppassen tankar jag till sporttracks, motionbased via garmins egen programvara training center...

Som träningsklocka är den outstanding... nackdelar är batteritid, inte 100% höjdangivelser och hastigheten live...

Den har virtuell en träningspartner... när jag springer offtrack så lägger jag in kordinater och sen följer jag kompasspilen... funkar kanon...
 
Jag såg en reklamvideo för Forerunner 305 på Garmins hemsida. Där gjorde de reklam för att den funkar i skogen, men det var inte mycket till skog. Det var rena parken jämfört med den skog jag springer i. Jag brukar springa med karta och kompass även i tät granskog. Ja, jag gillar även gammaldags navigering. Funkar GPS:er när man springer i sådan skog?

Forerunner 305 ser onekligen fin ut. Man blir ju lite sugen på den. Men jag ska nog undersöka blåtands-GPS:erna först.

Tanken med att ha en BT GPS, är att jag kan använda den inte bara med loggermjukvaror för skogslöpning, utan även med TomTom och liknande smartphone-program. Jag har en äldre Bluetooth GPS som jag använder på detta sätt i bilen med mobiltelefon. Nu vill jag uppgradera till en GPS-modul med bästa möjliga mottagning som kan användas även i skogen.

Jonas, i den andra tråden skrev du:
Kan den gå i standbyläge men fortsätta ta emot om BT förbindelse med PDA stängs av och gå på snabbt igen eller vill man att den ska stängas av automatiskt om BT bryts.
Så det finns alltså flera alternativ där?
 
Ja olika BT gps beter sig olika när BT förbindelsen bryts. En del stänger av efter tio minuter, andra fortsätter att ta emot tills man stänger av manuellt.

Det senare gäller exempelvis Royaltek 2010 (men den har ännu inte fått sirfIII v2 vad jag vet).

För den skog du beskriver behövs definivt bästa möjliga mottagare. Noggrannheten i positionering och hastightesangivning kommer ändå att bli bristfällig i de tätaste partierna. Beroende på hur mkt du prioriterar att loggen ska bli bra så kan du obekväma dig med mottagarens placering. Bäst på huvudet. Men få springer ju med hatt och inte heller har det väl kommit påbud om hjälm.
 
Nu kommer jag att ha GPS:en även i andra sammanhang, men jag tänkte att det är lika bra att jag berättar om sämsta scenariot.

Just nu är det faktiskt hattlöpning som gäller. Åtminstone mössa och pannlampa. Lite nördigt med GPS på skallen :)

Hur blir mottagningen om man spänner fast den på överarmen tro? Andra tips på placering? Det finns ingen lös antenn som man kan fästa på något bra ställe på kroppen?

Globalsat BT-359 ser fin ut. Enligt gpspassion har den SiRF III v2. Jag kan inte hitta info om v2 på Globalsats hemsida. Hur vet man att det är v2, genom att läsa gpspassion? Finns det BT-359 med v1? Gpspassion skriver "BT-359" medan den som säljs heter "BT-359S". Är det någon skillnad?
 
He he, jag håller faktiskt på och fipplar med en lösning för att kunna fästa GPS:en på pannbandet.

Skulle armen vara ett bra alternativ?
 
Anders M; sa:
Skulle armen vara ett bra alternativ?
Bättre än i en ficka eller i handen men betydligt sämre än uppe på skallen.

Har pannlampan ett band som går över din "högsta punkt" är det perfekt att sätta den där. Lova att visa oss bilder ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
ostat Bluetooth Navigering 7
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
Tumbleweed Bluetooth-GPS med inbyggd logg? Navigering 8
karinph Holux Bluetooth Navigering 3
swefatalerror Bluetooth GPS Navigering 2
mattias_altin Bluetooth GPS - Hjalp att valja Navigering 1
swedboy Bluetooth GPS Navigering 1
DTM Erfarenheter av Holux GR-230 Bluetooth mottagare Navigering 1
tuomi Bluetooth GPS & mobiltelefon Navigering 0
henkeberts GPS via Bluetooth - Kartsystem Navigering 3
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.