Sköna vandringsleder runt Göteborg, rekommendationer??

Re: Re: Lite vildmarksled...

Härkeshult i Landvetter ?? Är det OK att cykla på den?
Är den framkomlig med MTB?

Om du med OK menar tillåtet eller inte, så vet jag inte men inte lär du möta så många.

Det var länge sedan jag cyklade där men jag minns det så här:
Det är till största delen framkomligt med MTB för en normal MTB-motionär, dock rekommenderas ej cykling i regn eftersom det är lagts tvärgående stockar istället för spångar på vissa mossar, det blir väldigt hala (i sidled) om de är blöta.

Re: Re: Lite vildmarksled...

Härkeshult i Landvetter ?? Är det OK att cykla på den?
Är den framkomlig med MTB?

Fredric [/QUOTE]

Jajamen... Härkeshult i Landvetter. Den är riktigt rolig att cykla och rätt jobbig emellanåt :) (då är jag en glad amatör skall tilläggas). Det är dessutom bra väg ut till Härkeshult om man inte vill cykla "leden" tur och retur. Härkeshult ligger ungefär halvvägs på "leden" och jag funderar på att cykla hela innan höstregnen sätter in. För regnigt och blött... då blir det svårcyklat på "leden".

mvh
Niklas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gidenstam; sa:
Annars så finns vättlefjälls leden. En slinga på 25km i området mellan Nödinge och angered

... låter som en trevlig dagstur... har du mer info?
exakt var börjar/slutar den, hur är terrängen, klarar man sej med lokaltrafiken...?

Sitter med gröna kartan och kan bara hitta bohusleden i närheten av Angered, är det samma i början eller ska man följa någon av de namnlösa småstigarna på kartan?

/M

Några svar

granbom; sa:
Gidenstam; sa:
Annars så finns vättlefjälls leden. En slinga på 25km i området mellan Nödinge och angered

... låter som en trevlig dagstur... har du mer info?
exakt var börjar/slutar den, hur är terrängen, klarar man sej med lokaltrafiken...?

Sitter med gröna kartan och kan bara hitta bohusleden i närheten av Angered, är det samma i början eller ska man följa någon av de namnlösa småstigarna på kartan?

/M

Ett bra ställe att börja vandra Vättlefjällsleden är Vättlestugan i Lövgärdet, Angered. Där har Friluftsfrämjandet en stuga. Åker du kollektivt så ta spårvagn 4, 8 el 9 till Angered C. Därefter buss 75 till hållplats Kryddnejlikegatan. Gå sedan gatan till sitt slut (ca 600 m).

Vättlefjällsleden är cirkelformad så det går bra att börja och sluta på samma ställe. Underlaget är nästan helt och hållet små skogsstigar. Mycket fina småsjöar längs vägen. Inte särskilt kuperat. Skogbevuxet men ingen riktig "storskog" då marken är ganska mager och sumpig. Norra delen härjades av en större skogsbrand i mitten av 80-talet och där är det inte lika fin skog.

Det finns en vandringskarta över Vättlefjäll. Bör finnas att köpa i välsorterade bokhandlar och kartbutiker. Gröna kartan har för lite detaljer. Det finns även ännu mer detaljerade orienteringskartor. Dessa säljs av OK Alehof, Dammekärr i Nödinge.

Bohusleden sammanfaller delvis med Vättlefjällsleden. Har för mig de har samma markering så se upp där lederna delar sig!

/Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips