Skillnad på spricka och spricka

Under lördagens skridskotur uppstod nomenklaturbrist. Av oss på turen kunde ingen mha ord skilja spricka från spricka. I vårt fall var det av betydelse. Spricka1: Sprickor i isen som uppstår vid åkning på tunn is. Sprickorna är flikiga och i stort så hålls båda sior av sprickan ihop "på något sätt". Spricka2: Spricka rakt igenom isen vertikalt, rena snittytor, ingen sammanhållning mellan de båda sidorna. På tunn is gör de nämnda spricktyperna en väsentlig skillnad för hållfastheten.

Är det någon som kan hjälpa till med bättre sprickord?
SSSK:s isordbok föreslår tvärpricka för 1.
 
Intressant

spörsmål.

Den första kanske belastningsspricka? Flera typer finns som kråksparksspricka, stjärnspricka och rundspricka. Spricktyp nummer två kan vara t ex en köldspricka eller en svingspricka från början. När den särar sig blir den en släppspricka eller om den blir lite bredare en slåppråk.

Mailar en fråga till Karin Hedén så kanske hon kan utveckla detta lite i ett senare inlägg här.

Thure
 
Sprickor i isen kan ha många olika utseenden, orsaker och påverkan på isen. Endast ett fåtal har väldefinierade och etablerad namn. Jag skulle nog kalla den första typen för belastningssprickor och den senare för öppen spricka. För den första typen används även tvärsprickor (då de slår ut tvärt från skridskons) eller kråksparkar (av utseendet).

har aldrig varit med om att spricka nr 2 funnits på riktig tunn is.
Öppna sprickor är inte alls ovanliga i tunn is. Särskilt vid varm väderlek då uppkomna sprickor inte fryser ihop så lätt. De brukar påtagligt nedsätta isens bärighet, i synnerhet om flera öppna sprickor finns inom några meters avstånd.

Andra specifika sprickord jag kommer på är köldspricka, mittspricka (kanaler åar och plogande banor), glipande spricka, svingspricka, kompanjonspricka, aktiv spricka. Fler isord finns här: http://www.thinkice.com/glaciology/sv/isordlista.htm
 
Tvärsspricka och släppspricka

Tack för svaren. Jag nappar på förslagen med ett ord för vardera. Det blir mest slagfärdigt så. Tvärsspricka och släppspricka passar mig bäst. Kråksparkarna är illustrativa, men lite för långsökt i flera tillämpningar. Fast jag kan ju variera mig.
 
Isord

De ord och begrepp som finns i Isordboken på SSSK's hemsida, www.sssk.se/ordbok , har tillkommit bl.a. genom att leta igenom årsböcker, skridskolitteratur, färdrapporter, inrapportering av isobservationer, israpportering och att lyssna aktivt på skridskofärder. Det gör att det i isordboken, som mer är en inventering av isord än ett försök att skapa ett enhetligt vokabulär, ofta finns fler begrepp för samma fenomen. Det är naturligt att de som är intresserade av isens fysikaliska egenskaper är mer intresserade av ett enhetligt vokabulär än de som använder isen för existentiella kickar. Det finns alltså olika behov när man vill beskriva isen. Man kan välja ord efter uppkomstsätt (belastningsspricka, köldspricka), utseende (tvärspricka, kråkspark), erfarenhet (tvåskridskois, mobiltelefonis) eller för att varna andra (dödskalleis)... Ja, man kan sortera isorden på alla möjliga olika sätt. Is-språket är rikt. Vilka ord man väljer kan bero på vem man är, vem man kommunicerar med och vad man vill förmedla.
Själv skulle jag välja "kråkspark". Det är målande, ger ett snabbt igenkännande och signalerar "Vänd!"
Karin Hedén
 
PS Isord

Javisst ja! Jag glömde det andra begreppet för den genomgående sprickan på tunn is. Är "släppspricka" bra? Hm. För att något ska släppa bör det finnas något som är fast som släpper ifrån sig. Så är det när isen kalvar mot havet kanske efter svinga då det uppstått en släppråk. Finns det risk för sammanblandning? Kan man kalla det för släppspricka när kanterna fortfarande ligger intill varandra? Ja, kanske - iskanterna har "släppt taget om varandra"... "Värmespricka" är ett alternativ men förutsätter att man har förstått uppkomstsättet. Lättare för isnördar än för genomsnittsåkaren. Så ja, "släppspricka" - kanske.
Vad kallar ni förresten den spricka där iskanterna kan röra sig - som i trappan till lustiga huset - om man står med en fot på vardera sida om sprickan?
Karin
 
Tvärspricka

kommer jag nog inte att använda så länge det inte definieras närmare. Är betydelsen som i tvärgata dvs att den bryter åkarens riktning eller en annan sprickas riktning i ca 90 grader?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnad privatgrupp jämfört med klubbgrupp? Långfärdskridsko 84
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.