skillnad på lady-versionen på bergans helium?

Hej!

Har i en tidigare tråd berättat om mina dåliga erfarenheter av outdoorexperten. Beställde en Helium Lady 55liter, först fick jag ett mail där det stod att ordern var skickad, en dag efter fick jag ett mail att min order var annullerad för att vara var slut. Någon dag efter det fick jag sms från posten som sa att min paket kommit. Så nu har jag hämtat ut ryggsäcken som faktiskt kom ändå, men nu har jag fått herrmodellen istället för dammodellen. Den enda skillnade jag kan läsa mig till är den rekommenderade längden, 150-180cm för dam och 160-190c, för herr. Nu är jag ju tyvärr endast 157cm. Är det någon annan skillnad och tror ni att jag kan behålla denna eller ska jag försöka byta/sälja?

Tacksam för råd!

Theres
 
Kontakta Bergans och fråga. En del tillverkare har också annan utformning på höftbälte och axel remmar på dammodellerna.
 
Precis, fråga Bergans direkt är väl det allra bästa.

Oftast är det bredden mellan axelremmarna, axelremmarnas form i sig, och att bröstremmen sitter på mer tjejanpassad position som är skillnaden mellan dam-/herrsäckar.

Annars är det väl egentligen inget som är särskilt viktigt beroende på om det är dam eller herr, du måste känna att den passar just dig bra, oavsett version.
Men kanske är damsäck bra för att det finns modeller som är lite mindre och passar bättre om man är något kortare (själv är jag 174 cm så det märks inte så stor skillnad).

Känns den OK i rygglängd etc när du lastat den så är det väl OK.

Är du liten och nätt så kan det ibland vara svårt att kunna dra ihop höftbältet tillräckligt mycket (bältet är för stort) när man inte har alla ytterkläder på sig, prova med "minsta klädsel" som du kan tänkas ha på dig när du vandrar så att du ändå kan få avlastningshjälp av bältet.
 
Kräv det du betalat för

Jag var i Stockholm igår och köpte mig en Helium 55 på SÄCK (GetOut). Eftersom Bergans kallar den ena versionen av Helium för "Lady" utgick jag lugnt från att det inte bara handlade om denna kortare kroppslängd utan att det även fanns andra skillnader, nämligen i utformningen av bälte och remmar, vilket f ö bekräftades av försäljaren i förbigående. Annars skulle man bara ha kallat dem rygglängd M resp L (eller så). Kanske passar även Helium rätt bra på dig, men eftersom både längd och kön talar för ett val av Helium Lady finns det ingen anledning att vara nöjd med vad du nu hamnat i genom firmans misstag.

Eftersom du avtalat med firman om köp av Helium Lady har de gjort fel som skickat Helium och de ska ges chansen att utan kostnader för dig åtgärda felprestationen, dvs skicka en Helium Lady samt ersätta dig för returfrakten av Helium. Sedan är det bara att börja använda denna ovanligt sympatiska säck (och jag bad att på provväga den: 1,17 kg på den butikens våg, med plastning och etikett, fullt godkänt).

Envisas firman med att Helium Lady är slut häver du köpet; pengar och säck återgår (plus returfraktsersättning). Sedan kan du köpa den från t ex postorderdelen av den firma jag besökte; där fick jag seriöst och trevligt bemötande.
 
Jämförde häromdagen minutiöst i en butik. Möjligtvis en aning tätare mellan axelremmarna men ingen skillnad i rammarnas utformning alls och inte heller avbärarbältet. Frågan om det är något annat än rygglängden som skiljer.
 
Klara besked från Bergans

Det var konstigt, ingen märkbar skillnad? Så det var lika bra att skriva till Bergans om fråga om saken, och de svarade raskt:

"Hei Lars,

Takk for henvendelsen.

Ja, det er forskjell på sekker konstruert for dame og herre:

På sekker merket Lady er ryggen kortere og smalere; skulderremmene er kortere, smalere og sitter tettere slik at de passer bedre til dameskuldre og ikke sklir av; hoftebeltet er tilpasset kvinnelig anatomi – dvs. at det er mer vinklet i forhold til menns; og den justerbare brystremmen sitter høyere for ikke å komme i konflikt med brystene.

Bergans har utviklet egne dame-modeller fordi kvinner belaster kroppen og fordeler vekten annerledes enn menn, og det er viktig for Bergans å kunne tilby riktig utstyr til aktive jenter.

Håper dette var svar på spørsmålet ditt."

Därmed är saken utredd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Köhler Skillnad på Vulcan och Trident? Transportera 5
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.