Skillnad på kurser?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Prisvariationer kan ofta bero på huruvida du har att göra med en klubb eller ett företag. En klubb har billigare försäkring, ev ideellt arbetande instruktörer och inget vinstintresse. (Tillägg: Priset har alltså inte nödvändigtvis med kvalitén att göra. Erfarna instruktörer och många timmar är det viktiga.)

Hur som helst kan jag svårligen rekommendera 10 timmars inomhuskurs. Skulle hellre lagt de pengarna på en endagars sportklätterkurs (japp, de finns nu) utomhus till våren. Då får du lite mer kännedom om firning, och lite mer realistiska förhållanden. Om du nu inte bara tänkt klättra inne!

/
John

Det ser ut som om vår lokala tränare här i västerås slår alla anda vad gäller inomhuskurser

Utdrag från http://www.vertikalguiden.se

15 timmar uppdelat på 5 lektionstillfällen. Innefattar Topprepskurs och Ledkurs samt bouldering. För nybörjare och andra klättrare som vill lära sig hur man klättrar säkert och korrekt på inomhusvägg. Under kursen kommer du bland annat att lära dig hur klätterutrustning används, olika klättertekniker och knopar, hur du tränar samt att leda och falla säkert. All klätterutrustning du behöver under kursen får du låna. Året runt i grupper om 3-4 personer/instruktör.
Pris: 1200:-/ person.

Jag gick den och fick lära mig allt som behövdes för att göra en uppklättring för rött kort (utan kostnad för oss som gick kursen)

Det ser ut som om vår lokala tränare här i västerås slår alla anda vad gäller inomhuskurser
Det är väll en definitionsfråga... Den kursen kanske slår alla när det gäller antal timmar per krona, men vi som har gått kortare korser och lärt oss samma saker, vi har ju kanske haft effektivare användning av vår tid?

Känns lite dyrt...

Att gå en grundkurs för en tusenlapp känns rätt onödigt, iaf om du bor i Stockholm.
Känns mer som att de försöker lura på en att betala en massa extra.

Både Klätterverket och Karbin har ju topprepskurser för 400 spänn.
Båda ger kunskap för att få grönt kort, tror att det är gratis på Klätterverket t.o.m.

En bättre idé är nog att gå någon av de billigare kurserna med en kompis, sen träna lite på egen hand för att få in grunderna.
Sen kan du ju alltid komplettera med en teknikkurs för runt trehundringen så har du ju kommit under tusenlappen, och säkert med bättre resultat.

http://www.klatterverket.se (Under kurser/topprepskurs)
http://www.karbin.com (kurser/topprepskurs)

Kan meddela att jag var i Eskilstuna en söndag och tog ca 4h och efter det hade man grönt kort. Kändes seriöst och bra då vi var där :) Dom gick igenom utrustning, inknytning och säkring. Man fick även klättra en del och då även säkra. Fick även låtsas tappa greppet och falla en bit för att dels känna på hur det är som klättrar samt säkringsperson. Så numera är man i Norrköping och klättrar ungefär 1 gång i veckan till min stora glädje :)
Kostar 600 som icke medlem i eskilstuna klätterklubb.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips