Skillnad på 3 och 4-säsongstält?

Som den snåle person jag är så har jag för det mesta haft skittält upp på fjället såväl sommar som vinter. För det mesta har det funkat bra men för några veckor sedan så gick tältet sönder bit för bit i blåsten och jag har bestämt mig för att försöka köpa lite bättre kvalitet för en gång skull. Men innan dess så skulle jag vilja ha reda på vad som egentligen skiljer ett 3- mot ett 4-säsongs fjälltält? Är det bara snömattorna eller har jag missat något? Gör de verkligen så stor skillnad om man gräver ned tältet att ett fjälltält utan snömattor inte är att räkna som ett 4-säsongstält?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips