Skidtur mellan stugor vid nyår?

Jag planerar att gå en skidtur på cirka tre dagar (eller eventuellt längre) kring nyår, med stugboende.

Läste för något år sedan i STF:s Turist eller Utemagasinet att det finns en lämplig sådan tur mellan några olika stugor som har öppet speciellt kring nyår, men jag minns inte var.

Kan någon hjälpa mig?

//Ola

Runt Vålådalen kanske?

Hejsan,

Stugorna runt Vålådalen brukar vara öppna kring nyår, i alla fall Lundörrstugan och Stensdalen. Så det skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Dessutom har alla stugor ett nödutrymme (eller en äldre stuga) öppet, så man riskerar inte att behöva sova ute i snön om stugan skulle vara stängd.

/ Stefan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nyårsafton

kan det vara ganska så fullt av nyårsfirare i en del av stugorna i Jämtland.

Jämtland är nog att föredra den årstiden eftersom det är mera frekventerat. Blir lite jobbigt med korta dagar och att värma upp varje stuga från scratch smälta snö etc om du skulle gå på andra ställen. Ofta lös snö på lederna under midvintern, vilket speciellt nere under trädgränsen kan vara väl jobbigt.

Thure

Kvikkjokksområdet.

Jag tror att STF brukar börja köra ved efter Tarradalen tidigt. Då blir det spår. :)
Man kan sedan hyra hela stugan. Kolla med STF eller Saltoluokta fjällstation.Pårtestugan o Aktse brukar oxå ha spår tidigt. Men som sagt kolla med STF fastighetskötare i området.

/ Matti i Jokkmokk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips