Skidskola för barn med ADHD

Jag har två döttrar, 6 & 5 år, med ADHD och autism. Båda älskar att åka skidor. Deras handikapp gör det emellertid inte helt enkelt att använda de skidskolor som finns. Jag undrar om någon känner till någon skidskola eller en skidlärare som också har erfarenhet av att arbeta med barn med uppmärksamhets- och autismspektrumstörning? Vi bor i Borås och har hittills denna underbara vinter åkt en hel del i Ulricehamn.

/Fredrik
 
Jätteknepigt! Inte minst eftersom diagnoserna är "symtomspektradiagnoser". Eller, som någon klok sa "det mest typiska för barn med ADHD är att de är mer olika än lika".
Vanlig skidskola + varsin ledsagare kanske? Ledsagare ska ge samma möjligheter som för andra barn att delta i olika fritidsaktiviteter, så det borde ni kunna vara berättigade till (kommunen).
Tror annars att skidklubbarna eller skidskolorna själva är de som skulle kunna ge den bästa hjälpen. Ring och förklara problemet, de kan ha en lösning.
Riksförbundet attention har nog ingen egen verksamhet av den här typen, men på deras forum kanske det finns någon med erfarenhet?
Lycka till känns som det viktigaste att skriva!
 
Jobba på

Jag har två döttrar, 6 & 5 år, med ADHD och autism. Båda älskar att åka skidor. Deras handikapp gör det emellertid inte helt enkelt att använda de skidskolor som finns. Jag undrar om någon känner till någon skidskola eller en skidlärare som också har erfarenhet av att arbeta med barn med uppmärksamhets- och autismspektrumstörning? Vi bor i Borås och har hittills denna underbara vinter åkt en hel del i Ulricehamn.

/Fredrik

Inget svar på din fråga men för som någon sa är alla barn olika. Men för min del har det funkat genom att vara med själv på aktiviteter av olika slag. Så du är inte den första som gått igenom allt extra jobb som kommer för dig. Man måste vara med på att göra bort sig själv för att nå andra mål ibland.
Lycka till
 
LSS-handläggare

Jätteknepigt! Inte minst eftersom diagnoserna är "symtomspektradiagnoser". Eller, som någon klok sa "det mest typiska för barn med ADHD är att de är mer olika än lika".
Vanlig skidskola + varsin ledsagare kanske? Ledsagare ska ge samma möjligheter som för andra barn att delta i olika fritidsaktiviteter, så det borde ni kunna vara berättigade till (kommunen).
Tror annars att skidklubbarna eller skidskolorna själva är de som skulle kunna ge den bästa hjälpen. Ring och förklara problemet, de kan ha en lösning.
Riksförbundet attention har nog ingen egen verksamhet av den här typen, men på deras forum kanske det finns någon med erfarenhet?
Lycka till känns som det viktigaste att skriva!

Det är kommunens LSS-handläggare som kan ordna en ledsagare. Kan dock bli problem om ni ska resa bort, gissar jag. Men har ni backar i närheten så borde det gå att få den hjälpen.

Ge inte upp! Det är så mycket värt att alla barn får möjligheten att vara med på meningsfulla aktiviteter. Vi har ett gäng elitidrottare som har ADHD. Det kostar "bara" lite mer uthållighet från de runt omkring. Viktigast är nog bara att den som ska hjälpa till, vare sig det är föräldrar eller andra är att förstå var barnet är just nu.
/Christer
 
privatlektion i Tandådalen

Vi var i Tandådalen på sportlovet och lät barnen få ett par privatlektioner i skidskolan. Vi pratade med bokningen och beskrev helt öppet hur läget är och vad som kan vara svårt. Vi fick väldigt bra respons och lärarna, döpta av tjejerna till kung Gustaf och drottning Anna, var väldigt bra. Vi kunde hålla oss på hyfsat avstånd.

Det är klart att det är lite dyrt, men nåt ska man ju använda vårtbidraget till :)

/F
 
Jag brukar ifrågasätta varför barn som har lätt för att gå i skidskola ska göra det, så min undran blir självklart varför överhuvudtaget kämpa med den biten om man har barn som har svårt för det?

Du skriver ju att dom älskar att åka skidor, redan som det är, varför inte låta dom fortsätta göra det, på sitt sätt? Eller är det som det brukar, elit-tänkande föräldrars behov som ska tillfredställas?

Jag är totalt novis men kan det inte vara skönt för ett "bokstavsbarn" att få ha några fredade zoner, där man bara får vara som man är och leva ut sina spontana infall, så att kraften och koncentrationen istället kan läggas på det som är mer nödvändigt kommande skola etc.
 
Kanske för att de vill bli bättre på att åka skidor, så att de kan njuta av glädjen på hela berget på ett säkert och givande sätt?
Att gå i skidskola är knappast "elittänkande föräldrar". Varför ska inte bokstavsbarn lära sig att utöva en sport, fritidsaktivitet eller hobby på ett sätt som är så säkert och bra som möjligt? Med din logik borde de inte få spela fotboll i laget med de andra ungarna heller, "kan inte bokstavsbarnen fortsätta ha kul på sitt sätt ute på baksidan?"
Ganska rutten syn på vad så kallade bokstavsbarn borde få göra och inte göra tycker jag...
 
Kanske för att de vill bli bättre på att åka skidor, så att de kan njuta av glädjen på hela berget på ett säkert och givande sätt?
Att gå i skidskola är knappast "elittänkande föräldrar". Varför ska inte bokstavsbarn lära sig att utöva en sport, fritidsaktivitet eller hobby på ett sätt som är så säkert och bra som möjligt? Med din logik borde de inte få spela fotboll i laget med de andra ungarna heller, "kan inte bokstavsbarnen fortsätta ha kul på sitt sätt ute på baksidan?"
Ganska rutten syn på vad så kallade bokstavsbarn borde få göra och inte göra tycker jag...

Nu får du väl lugna ner dig nåra hekton i dina tolkningar. Vem har pratat om att förvägra barnen något, överhuvudtaget? Är det nåt här som är ruttet är det väl dina tankebanor, när du ens kan tro att en medmänniska kan tänka på det sätt du nyss beskrev.

Det jag ifrågasätter är nyttan /behovet av det där ständiga deltagandet i skidskolor. Det har jag alltid gjort, en naturlig reflektion blev därför att göra det även i detta fall, det finns väl inte mindre skäl till att ifrågasätta det bara för att det är svårt att hitta en lämplig skidskola för barnet?

Är inte huvudsaken att barnen har roligt och kul på sin fritid? Att vara så passionerad så att man "älskar" sitt fritidsintresse, är inte det bra nog? Oavsett diagnos eller inte kommer dom möta fullt tillräckligt med miljöer och situtaioner där det ska presteras och man ska vara duktig, passa in, stöpas om och delta i olika sammanhang. Låt ungarna ha lite fredade zoner där dom kan få hänge sig helt åt infall, lust och lek. Det är så en riktig passion växer fram, enligt mitt sätt att se det. Jag förstår inte varför det behovet skulle skilja mellan ett barn med och ett utan adhd? Det är mina tankar, men man kanske inte överhuvudtaget får ha en avvikande uppfattning bara för att det rör sig om ett handikapp? Är det det du menar Thompa?
 
Lugn, lugn , lugn. Barn med NPF (neuro psykiatiska funktionshinder), har fullt nog med "bara" vanlig skola, i de flesta fall. Prestationer hör hemma där. MEN, eftersom många av dem har sänkt arbetsminne och svårt att avläsa omgivningen är deras behov av trygg undervisning i sådant som liftsystem (stå i kö är en pina för många ADHD-barn) och väjningsregler i backen, jätteviktiga! Mycket av åkglädjen försvinner om man känner sig trängd, hamnar i kökonflikter, inte kan förutsäga en annan åkares linjeval och allt sådant. Allt detta är sådant som barn med NPF ofta behöver träna extra på! Möjligheten att få känna sig duktig på något roligt och att få en lärares uppmärksamhet är också viktigt. Dessutom behöver faktiskt vi föräldrar kunna lägga ansvaret för våra barn åt sidan någon liten stund på semestern - vi slits rätt hårt vi också! Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.