Skidpulka i plast

Har rest till alaska ett par gånger och fick syn på en pulka som andvändes flitigt av både indianer och eskimoer. Finns både som skidpulka och skoterpulka. Fördelarna som jag ser de är tillverknings priset och funktionaliteten. Pulkan är både lätt, slag tålig och har låg friktion mot snön.

Verktyg som behövs är borrmaskin, popnits tång, bågfil (järnsåg), stämjärn, hammare, fil. Material valet bör vara en plast som är slagtåligt i kyla och har god väderbeständighet. De finns många plaster som duger, köpte min skiva av ett lokalt företag som arbetar med plast och dom rekomenderade ABS plast. Priset var 300kr/skiva (3mm) och företaget hade vänligheten att dela skivan i två halvor som räckte till två pulkor.


attachment.php


Skivorna togs till en plåtslagare som kallbockade skivorna ,ca 100grader då den flexar tillbaka. Tänk på att bocka med lite runda hörn för att inte stressa materialet i onödan. Som medar valde jag två millimeters L-profil i aluminium.

attachment.php


Flikarna för brättet valde jag göra 100mm X 100mm som jag vek 50mm omlott, gör gärna en pappers modell. Borrade och poppnitade fast flikarna. Fliken längt bak valde jag vika 90 grader. Valde drag linor till den andra pulkan och använder uteslutande dessa i dag.

attachment.php


Medarna sågades och filades till, fälldes in med hjälp av stämjärn och hammare och popnitades fast.

attachment.php


Hoppas beskrivningen är till någon vägledning. Har inte nämnt något om längd och bredd,de gör man efter önskemål och behov. Jag har valt att inte ha kapell på pulkan. Använder vattentäta baggar och förvarings lådor i plast. Föredrar att plocka fram utrustningen i en skyddad miljö, tältet istället för som så många gånger förr, i snöyran. Men de är min högst personliga erfarenhet.

Lycka till!
 

Bilagor

  • Bilder 669 (Small).jpg
    Bilder 669 (Small).jpg
    50.4 KB · Visningar: 15,479
  • IMGP0016 (Small).JPG
    IMGP0016 (Small).JPG
    53.6 KB · Visningar: 17,072
  • Bilder 696 (Small).jpg
    Bilder 696 (Small).jpg
    35.4 KB · Visningar: 18,561
  • Bilder 717 (Small).jpg
    Bilder 717 (Small).jpg
    81.3 KB · Visningar: 16,852
Pulkan ser intressant ut. Hur mycket har den använts och hur håller den. Det jag reagerade på var infestningen för dragskalmarna, men det är ju svårt att bedömma hållfasthet av en bild...och 3mm plast håller säkert en hel del bara nitarna pallar trycket.
 
Intressant!
Låter du skallen på popniten ligga utanpå undersidan av meden?

Jag har planer på att bygga en egen pulka, men den blir i trä!
 
Beskriv vad ni ska göra så får ni både lämplig plast och popnitar. Jag har använt pulkorna i ca fyra säsonger utan missöden. Skoter pulkan som vi använde i alaska var gjord i ABS baserad plast (5mm) och den drog utan problem 140 liter bensin + packning så nog håller plast och nitar.

Vill man över dimentionera så finns de Robalon som används innom industrin, dyrt och onödigt tycker jag. Nitarna har den platta hatten mot snön...
 
Kul projekt! Alla plaster kan inte kallbockas. Plexiglas till exempel är direkt olämpligt då det är skört och gärna spricker. Polykarbonat kan jag tänka mig är en annan plast som kan lämpa sig för pulkabygge. Det går också att kallbocka och har en oerhörd segstyrka.

Trevlig bild med den skeptiska katten i bakgrunden!
/J
 
Senast ändrad:
Polycarbonat ...

Polycarbonat är de rätta namnet på plasten som jag har använt ,som är läplig att kallbocka...
 
Har också gjort en...

Hej!
Får tacka så mycket för beskrivningen!
Jag å en kompis for upp till fjällen i våras å hade ingen pulka, så vi byggde varsin sånhär en helg. Vi byggde en i polycarbonat, som tyvärr var väldigt dyrt där vi köpte, 800kr, och en i ABS, som funkade precis lika bra, å kostade 400kr. (ABS-en måste man varmbocka...) Aluskenorna gör att dom går finfint på skrå, men tycker dom känns aningen tungdragna... Funderar på att byta till plastmedar istället. Skaklarna gjorde vi av skaft till golvmoppar som vi hittade billigt på ÖoB.
 

Bilagor

  • pulka.JPG
    pulka.JPG
    36.5 KB · Visningar: 11,058

Liknande trådar